Kursplan

Organisering

Organizing

Kurs
TIA335
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer (Format: GU 20XX/XXXX)
GU 2024/210
Ikraftträdandedatum
2024-11-21
Beslutsdatum
2024-11-21
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Quiz, 5 högskolepoäng
Övning och presentation, 2,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en obligatorisk kurs inom Digitalt ledarskap masterprogram.

Huvudområde med fördjupning

ITINS Informatik - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Kandidatexamen 180 hp inklusive examensarbete (självständigt arbete) om minst 15 hp eller motsvarande.

Engelska 6/Engelska B eller motsvarande.

Innehåll

Ny digital teknik har inte bara konsekvenser för individer och organisationer utan förändrar också vår organisationskapacitet i grunden. Att förstå denna omvandling är avgörande inom digitalt ledarskap. Det övergripande målet med denna kurs är att ge studenterna en historisk bakgrund av organisationsstudier, omvandlingen av perspektiv från organisation till organisering och den digitala teknikens roll i denna utveckling. Kursen introducerar också studenterna till den digitala teknologins transformativa kraft och hur sådana krafter manifesteras i nya och framväxande organisationsformer.

Organisering och teknologi

Denna delkurs bygger på forskningsbaserad insikt om olika perspektiv på teknologi och organisation. Den ger kunskap om den disruptiva och transformativa potentialen i digital teknologi och framväxande organisationsformer och problematiserar hur man förbereder sig för navigering i denna komplexa digitala era. Delkursen ämnar att ge forskningsbaserad insikt om digital organisering, transformation och disruptioner - insikter som är av betydelse för individer, organisationer och samhället i stort. Delkursen består av fyra övergripande moduler:

  • Vetenskapliga modeller för organisation. Denna modul ger en kort introduktion och en historisk bakgrund till några av de befintliga vetenskapliga organisationsmodellerna. Vi kommer att diskutera den vetenskapliga Managementrörelsen, Human Relations School, Tavistock Research School och postmodernism. 
  • Teknologi och organisering. Denna modul introducerar studenterna till aktuell teori om organisering och digital teknologi inklusive sociomaterialitet och affordance. Den kommer särskilt att introducera studenterna att reflektera över de mänskliga och icke-mänskliga sammanflätningarna. 
  • Digital transformation och disruptioner. Denna modul fokuserar på digitala teknologiers transformativa och disruptiva krafter. Den belyser aktuell forskning om digital transformation och studenterna får reflektera över de många utmaningarna (individuella, organisatoriska och samhälleliga) som är relaterade till dessa förändringar. 
  • Institutionella arrangemang i organisering. Denna modul kommer att belysa frågor relaterade till institutionellt tryck, logik och legitimitet inom digital transformation. 

Designfiktioner

Denna delkurs är utformad som en 24-timmarssprint på designfiktioner. Detta är en kreativ övning där studenterna förväntas analysera och ta sig an stora samtida frågor om digital transformation och disruptioner.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

1. förstå den historisk bakgrunden till fokusförflyttningen från "organisation" till "organisering", samt förklara teknikens roll i denna utveckling;

2. förklara de materiella och männkliga sambanden mellan teknik och organisering;

Färdigheter och förmåga

3. kritiskt utvärdera den transformativa kraften hos digital teknik;

4. analysera olika typexempel på framväxande digital organisering;

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

5. skapa berättelser - design fictions - med utgångspunkt i digitala disruptioner.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

De första fyra modulerna inkluderar föreläsningar, gästföreläsningar och seminarier. Varje modul löper över en vecka och avslutas med "open floor"-diskussioner. Studenterna förväntas aktivt delta i diskussioner samt ta ansvar för seminarierna. Den femte modulen består av en kreativ övning och inkluderar workshops och föreläsningar.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Modul 1-4 examineras i form av quiz. Dessa examinationer kommer att ske varje vecka, det vill säga en samlad bedömning per modul. Dessa examinationer är avsedda att fånga lärandemål: #1, #2, #3, #4.

Modul 5 kommer att examineras genom en kreativ uppgift och muntlig presentation där studenter tillsammans utvecklar designfiktioner som är rotade i samtida frågor relaterade till digitala disruptioner. Denna examination är relaterad till lärandemål: #5.

Om en student är förhindrad att delta vid ordinarie examination kan examinator besluta om en alternativ examinationsform.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd på hela kursen krävs godkänt på båda delkurserna.

Kursvärdering

Efter avslutad kurs ska studenterna ges möjlighet att göra en kursvärdering elektroniskt. Resultatet av kursvärderingen ska göras tillgängligt för studenterna. Vid nästkommande kurstillfälle ska sammanställningen av senast utförda kursvärdering presenteras, inklusive eventuella genomförda eller planerade åtgärder.