Nationalekonomi i praktiken
Economics in practice
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ingår i ekonomie kandidatprogrammet (S1EKA) under termin 3 och går inte att läsa som fristående kurs.
Medverkande institution
Institutionen för nationalekonomi med statistik
Huvudområde med fördjupning
Behörighet
Innehåll
Det huvudsakliga syftet med den här kursen är att studenterna lär sig att använda nationalekonomisk teori och metod för att analysera en rad olika samhällsfrågor inom hållbarhetsområdet. Detta sker genom att studenterna praktiskt tillämpar de nationalekonomiska kunskaper de har med sig från tidigare kurser.
Kursen består av tre delar som alla har fokus på hållbarhet. Två delar av kursen fokuserar på att med ett nationalekonomiskt förhållningssätt och ekonometriska metoder analysera hållbarhetsrelaterade samhällsfrågor. Studenterna lär sig också att tolka resultat från sådana analyser. Analyserna kan göras både i mikro- och makroekonomiska frågor. I den tredje delen av kursen skrivs en rapport där man i grupp analyserar en hållbarhetsfråga.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- identifiera relevanta tillvägagångssätt för att diskutera och utvärdera olika samhällsfrågor inom hållbarhetsområdet ur nationalekonomisk synvinkel samt kritiskt förhålla sig till sådana utvärderingar genom att bedöma deras styrkor och svagheter.
- använda nationalekonomisk teori och enklare ekonometriska analyser för att analysera nationalekonomiska frågeställningar inom hållbarhetsområdet,
- presentera skriftligt och muntligt en vetenskapligt skriven rapport om en samhällsfråga inom hållbarhetsområdet med hjälp av nationalekonomiska teorier och metoder.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen innehåller föreläsningar, dataanalyser, gruppövningar och seminarier. En stor del av kunskapsinhämtningen på kursen sker genom eget arbete i form av flera inlämningsuppgifter. Seminariet med muntlig presentation är obligatoriskt.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Samtliga lärandemål examineras genom inlämningsuppgifter baserade på laborationer/dataanalys som genomförs i grupp samt genom en skriftlig rapport där även den muntliga presentationen bedöms. I den skriftliga rapporten ingår också en individuell del.
Den individuella delen av rapporten ska skrivas individuellt. Samarbete i formulering av text, tabeller, figurer etc. är inte tillåtet. Frånvaro från obligatoriska moment på kursen kan ersättas med alternativa uppgifter.
Vid mycket omfattande examinationsunderlag kan programansvarig, i enlighet med regler för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Göteborgs universitet, bevilja förlängd tid för examinator att meddela examinationsresultat till studenter.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.
Betyg
På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För godkänt betyg på kursen krävs att samtliga examinerande moment är godkända. Ett underkänt moment kan kompletteras till ett godkänt betyg. Kursbetyget baseras på en samlad bedömning av alla examinerande moment.
Kursvärdering
Efter avslutad kurs sker kursvärdering i enlighet med Avdelningen för Handelshögskolans ekonomprograms regler. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.