Musikaliskt hantverk och konstnärlig utveckling 1
Musical Skills and Artistic Development 1 for Teachers
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ingår i Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, förstaämne: musik
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången termin ett av Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, förstaämne: musik
Innehåll
Delkurser
1. Musikalisk gestaltning 1 (Artistic Performance 1), 5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
I delkursen utvecklar studenten musikaliska färdigheter. Rytmikpedagogik som metod introduceras. Delkursen innehåller körsång.
2. Grundläggande musikteori (Basic Music Theory), 5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
I delkursen behandlas grunder i musikteori med fokus på musik- och gehörslära.
3. Didaktik och ledarskap i musikklassrummet 1 (*Music, Education and Leadership in *the Classroom 1), 5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
I delkursen behandlas musikämnet i skolan. Musiklärarens vardag behandlas, kunnande och kompetens, planering utifrån styrdokument samt musikdidaktiska begrepp. Studenten tränar sig i att leda musikaliska aktiviteter för olika åldrar.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
****Kunskap och förståelse
- visa grundläggande musikteoretisk kunskap och gehörskunskap (delkurs 2)
- visa kunskaper om skolämnet musik och ämnets utveckling över tid (delkurs 3)
- visa kunskap om styrdokument för musikämnet i skolan, som grund för lektionsplanering, pedagogisk planering och terminsplanering (delkurs 3)
- redogöra för grundläggande musikdidaktiska begrepp och perspektiv på musikundervisning (delkurs 3)
- redogöra för hur elevers utvecklingsmässiga förutsättningar relaterar till lärares didaktiska val (delkurs 3)
Färdighet och förmåga
- i sin dirigering visa grundläggande förståelse för och färdighet i slagteknik och gestisk interpretation (delkurs 1)
- gestalta och beskriva förhållanden mellan puls, takt och rytm samt gestalta musikaliska skeenden (delkurs 1)
- i körsång bidra till ett gemensamt konstnärligt uttryck vid instudering och framförande (delkurs 1)
- visa kännedom om relevant ämneskunnande för musiklärare åk 1-9, (utifrån erfarenheter från VFU1) samt identifiera egna utvecklingsområden (delkurs 3)
- tillämpa metoder för att planera, organisera och leda lektionsmoment i musikklassrummet (delkurs 3)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera lärande i skolämnet musik (delkurs 3)
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker enskilt och i grupp i form av workshops, seminarier och föreläsningar.
Undervisningsspråket är svenska.
Examinationsformer
Studenten examineras utifrån lärandemålen vid slutet av varje delkurs. Underlag för examination är en samlad bedömning av studentens gestaltande, skriftliga och muntliga redovisningar och uppgifter. För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyg ges på varje delkurs. För G på helkurs krävs G i samtliga delkurser. För VG på helkurs krävs VG i delkurser motsvarande minst 10 hp.
Kursvärdering
Studenten utvärderar kursen skriftligt och anonymt efter kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Jämställdhet, jämlikhet och mångfald ska beaktas i alla kurser på Högskolan för scen och musik. Utgångspunkten är alla människors lika värde och möjlighet till delaktighet, såväl inom skolans verksamhet som i det omgivande samhället. Likaså ska Högskolan för scen och musik i alla sina kurser beakta frågor om hållbar utveckling, vilket innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, samt ekonomisk och social välfärd och rättvisa.