Kursplan

Mjukvaruinnovation

Software Innovation

Kurs
DIT829
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2023/2239
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-04-19
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för data- och informationsteknik

Betygsskala

Fyrgradig skala, sifferbetyg

Kursens moduler

Projekt, 15 högskolepoäng

Inplacering

Kursen erbjuds inom Software Engineering and Management kandidatprogram.

Huvudområde med fördjupning

ITSOF Software Engineering - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För att kunna läsa kursen behöver en student ha minst 90 hp inom mjukvaruutveckling inklusive 7,5 hp projektkurs samt ha avklarat kursen DIT633 Utveckling av inbyggda- och realtidssystem (eller motsvarande).

Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.

Innehåll

I den här projektkursen ges studenterna möjligheten att arbeta med innovations idéer från företag eller forskningsprojekt.

Projektet genomförs normalt i grupper för att designa och implementera en produkt (eller tjänst) prototyp. Projektet är utmanande och kräver att studenterna samarbetar och organiserar arbetet effektivt. Det är lite extern styrning av projektet, studenterna ansvarar för den övergripande planeringen och beslutar om deras egna interna deadlines för att kunna slutföra projektet i tid.

Mål

Kunskap och förståelse

  • förklara ett projekts arbetsmetoder och tidsplanering, och rapportering av innovationsutmaningen
  • beskriva innovationsproblem från forskning eller industrin
  • beskriva hur projektet addresserar globalla hållbarhetsmålen (SDG)

Färdigheter och förmåga

  • tillämpa och använda kunskaper och färdigheter inom mjukvaruutveckling för att utveckla en lösning för ett forsknings- eller industriproblem
  • samarbeta med externa intressenter i en innovationsutmaning
  • skapa en demo eller prototyp av en produkt, tjänst, eller annan innovation genom att använda agila utvecklingsmetoder, design, och metoder inom produktforskning
  • både muntligt och skriftligt presentera projektets resultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över utmaningarna och möjligheterna i att arbeta med forsknings- eller industriinnovation
  • reflektera över projektets (och dess resultat) på hållbarheten (t ex genom att relatera till SDG).

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen består av introduktionsföreläsningar, veckomöten, seminarier, och handledning i samband med möten.

Examinationsformer

Kursen examineras genom en skriftlig rapport i grupp, en muntlig presentation i grupp av ett demonstrerbart system vid ett seminarium i slutet av kursen och muntlig tentamen. Arbetet genomförs i grupper.

Varje student behöver lämna in en individuell rapport/redogörelse som visar på hens:

  • bidrag av artefakter till projektet och hens arbetsgrupp,
  • roll i projektgruppen,
  • fullgörande av de ansvar som hör till rollen i termer av artefakter och aktiviteter,
  • interaktion och kunskapsöverföringsaktiviteter med andra, och
  • hur detta bidrog till projektet i sin helhet.

För att bli godkänd på kursen ska studenten lämna in själv- och kamratbedömningar under kursens gång och i slutet av kursen vilka kommer vara del av underlaget för bedömningen av studentens individuella bidrag i projektet.

I händelse av att en student blir underkänd i projektet, ges en individuell omexamination. I händelse av att en student blir underkänd på omexaminationen måste studenten gå med i en ny projektgrupp.


Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U).

För att uppnå 3 måste studenten visa godtagbart lösning, bidrag till gruppen samt kunna svara på majoriteten av frågor vid inlämningen.

För att uppnå 4 måste studenten (utöver ovanstående) visa goda kunskaper om både lösningen samt design/arkitektur val; studenter behöver visa att hon/han tog mer än bara en roll i projektet och kunna resonera kring innovationers roll i projektet samt i det omgivande samhället.

För att uppnå 5 måste studenten (utöver ovanstående) visa exceptionella kunskaper kring innovationer som använder i projektet, dess påverkan på samhället och hållbarheten, samt visat teknisk eller projekt-relaterad ledarskap i gruppen.

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

För ansökan till kursen skall studenten bifoga ifylld ansökansblankett som specificerar studentens prioritering av projekt. Studenter tilldelas projekt enligt prioritering som inkommit och med ansökan.

Kursen är samläst med Chalmers.

Kursen ersätter kursen DIT828, 7,5 hp. Den här kursen kan inte ingå i en examen som innehåller DIT828. Den kan inte heller ingå i en examen som bygger på en annan examen där DIT828 ingår.