Kursplan

Leda och organisera för pedagogisk kvalitet i förskola

Leadership and Organization for Quality in Preschool Education

Kurs
LKF001
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/771
Ikraftträdandedatum
2025-03-07
Beslutsdatum
2025-03-07
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Skriftlig individuell uppgift, 4 högskolepoäng
Muntlig individuell presentation, 2 högskolepoäng
Muntlig presentation i par eller trio, 1,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som uppdragsutbildning.

Medverkande institution

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.

Huvudområde med fördjupning

UNPEU Pedagogik med inriktning mot utbildningsledarskap - AXX Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Ämnesgrupp

Pedagogik

Behörighetskrav

Tillträde till kursen har rektorer som antingen har gått den statliga befattningsutbildningen, en äldre statlig rektorsutbildning eller har dokumentation som visar att vederbörande genom utbildning och yrkeserfarenhet har kunskaper som motsvarar befattningsutbildningen. 

Deltagaren ska efter avslutad statlig befattningsutbildning eller motsvarande ha arbetat minst ett år på halvtid eller motsvarande i yrket (SFS 2011:183).

Innehåll

Kursens innehåll fokuserar förskolans kvalitet i relation till rektors ansvar för att skapa förutsättningar för förskollärare att genomföra förskolans pedagogiska uppdrag. Kursen breddar och fördjupar på så vis den mer generella kunskapsbas som ges inom rektorsprogrammet.

Kursen innefattar tre övergripande och överlappande teman:

Tema 1: fokuserar kvalitetsbegrepp i förskolan, genomförande av kvalitetsgranskning i förskolan och ledning av förskolans pedagogiska kvalitetsarbete. Inledningsvis behandlas olika kvalitetsbegrepp och indikationer för förskolan med fokus på förskollärares uppdrag, utifrån ett professions-, styrnings- och innehållsperspektiv. Kvalitetsbegreppet studeras utifrån aktuell forskning i relation till förskolans uppdrag att erbjuda likvärdig utbildning av hög kvalitet.

Tema 2: deltagarna granskar och prövar metoder för kartläggning och utvärdering av förskolans kvalitet. Genom kartläggning av förskolans rutiner och lärmiljöer, samt genom samtal med barn och vårdnadshavare, förväntas rektor identifiera utvecklingsområden i förskolans utbildning så att alla barn erbjuds möjlighet till lek, lärande, utveckling och omsorg.

Tema 3: behandlar ledning av förskolan och utgår från deltagarnas egna iakttagelser och erfarenheter samt värdera och problematisera gällande förbättringsmöjligheter inom ramen för läroplanens syfte och målområden. Ledning i förskolan innefattar även att leda förskollärares kollegiala lärande, med hänsyn till personalsammansättningen i förskolan.

Mål

Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för innebörder av pedagogisk kvalitet i förskola 
  • beskriva hur styrningen av förskolan påverkar och relaterar till pedagogisk kvalitet 

Färdigheter och förmåga 

  • kartlägga och granska lärmiljöer i förskolan med fokus på barns lek, lärande, utveckling och omsorg 
  • planera för att leda och utveckla förskolans pedagogiska kvalitetsarbete 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • kritiskt reflektera över egna ledarhandlingar utifrån utvecklingsbehov i förskolan 
  • problematisera förskolans kvalitet i relation till rektorsuppdrag

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, workshoppar och handledning vid internat och digitala träffar. Kursen innefattar även fältuppgifter i den aktuella förskolkontexten.

Undervisningsspråk: svenska

Undervisningsinslag och kurslitteratur på skandinaviska språk och engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen har tre examinerande inslag:

  • en skriftlig individuell uppgift 
  • en muntlig individuell presentation 
  • en muntlig presentation i par eller trio 

Bedömningsunderlaget ska vara sådan att individuella prestationer ska kunna särskiljas.

Om en deltagare som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Deltagare, vars examination underkänts, kan inom ramen för avtalsperioden, och om examinator så bedömer, slutföra kursen.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

För att erhålla betyget godkänd (G) för genomgången kurs krävs att deltagaren med godkänt resultat genomfört samtliga moment som utgör grund för examination.

Kursvärdering

Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas till de deltagare som genomförde kursvärderingen samt till de deltagare som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad information och kommunikation via lärplattform används och tillgång till dator med internetuppkoppling krävs. Digitala föreläsningar och seminarier förekommer.