Bild
Lärare och elever har samling
Foto: Katja Kircher
Länkstig

Kurs: Konflikthantering i klassrummet, teori och praktik för verksamma lärare, 7,5 hp

Denna kurs ger skolhuvudmän möjlighet att stärka sina lärare med värdefull fortbildning i konflikthantering – för ökad trygghet och studiero i klassrummet.

Konflikthantering i klassrummet, teori och praktik för verksamma lärare

Omfattning: 7,5 hp
Studietakt: Ca 25% (i överenskommelse med huvudman). Kursen genomförs som kommunförlagd uppdragsutbildning.
Antal träffar och studieplats: Sex träffar á tre timmar av vilka fyra är fysiska, kommunförlagda träffar och två digitala.
Undervisningsspråk: Svenska. Inslag och kurslitteratur på engelska kan förekomma.
Behörighetskrav: För tillträde till kursen krävs en aktuell anställning som lärare eller rektor inom grundskola, anpassad grundskola, fritidshem, gymnasieskola, anpassad gymnasieskola eller komvux.
Kursstart och kursavslut: Lärosäte och huvudman kommer överens om datum för kursstart och kursavslut.
Kostnad: Kursen är kostnadsfri för huvudmannen. 

Kontakta oss

Huvudmän (kommuner eller enskilda huvudmän) som vill erbjuda kursen till sina lärare är välkomna att kontakta någon av kursledarna för en första avstämning. 

Innehåll

I kursen behandlas grundläggande konflikt- och konflikthanteringskunskap i syfte att få verktyg att kunna använda dessa i sin praktik. Kursen tar sin utgångspunkt i att läraren verkar för ett tryggt, tydligt och demokratiskt ledarskap. Kursdeltagarna kommer att få identifiera, beskriva och analysera konfliktsituationer som förekommer i klassrummet och hur dessa kan påverka undervisningen. De kommer att få möjlighet att reflektera över etiska utmaningar, det egna agerandet och resonera om alternativa handlingsmöjligheter samt träna på olika metoder och modeller.

Kursdeltagarna kommer även att öva på att leda samtal vid utmanade situationer och konflikter för att öka förmågan att hantera dessa i och utanför klassrummet. Genom kursen kommer kursdeltagarna aktivt medverka i kollegial handledning kring aktuella svårigheter i klassrummet. Dessa tillfällen leds av erfarna professionshandledare.

Undervisning 

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, färdighetsträning, deltagarbaserade aktiviteter, och professionshandledning. Kursen består av fyra fysiska kommunförlagda träffar samt två digitala träffar i form av professionshandledning. Varje träff är schemalagd i tre timmar. Därutöver förväntas deltagarna förbereda sig, exempelvis genom att titta på inspelade föreläsningar, läsa litteratur, eller göra en mindre uppgift.  

Schematisk översikt
Träff nrFormInnehåll
1På platsKursintroduktion, kollegial samverkan och processdrama. 
2DigitalProfessionshandledning.
3På platsFärdighetsträning, deltagarbaserade aktiviteter, seminarier.
4På platsFärdighetsträning, deltagarbaserade aktiviteter, seminarier.
5DigitalProfessionshandledning.
6På platsAtt leda samtal vid utmanade situationer och konflikter. 

Examinationsformer och meritering

Det är möjligt att delta i kursen som poänggivande kurs eller som icke-poänggivande kurs. Deltagare som fullföljer kursen som poänggivande kurs examineras genom deltagande vid kursens obligatoriska träffar och en individuell skriftlig inlämning i slutet av kursen. Deltagare som genomför kursen som icke-poänggivande kurs, kan få ett kursintyg om de deltagit vid minst tre fysiska träffar och båda de digitala professionshandledningstillfällena. Den här kursen är meriterande inom professionsprogrammet.