Skådespelarstudenter på scen i scenografin till slutproduktionen "Mamma, pappa, barn" från våren 2020
Foto: Johan Wingborg

Kostymens betydelse för scenkonst

Kurs
SG1226
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15402
Ansökan stängd

Kort om kursen

Kursen vänder sig till dig som är intresserad av kostymens funktion i scenisk gestaltning. Det är en kurs för dig som vill utveckla både praktiska och teoretiska kunskaper. Du kan ha erfarenhet av att själv stå på scen där du använder kostym i din gestaltning eller erfarenhet/intresse av kostymdesign för scen och andra former av berättande.

Om utbildningen

Kursens syfte är att ge en praktisk introduktion till scenkostym, både historiskt och samtida, samt skapa förståelse för kostym som ett verktyg och material i gestaltningen. Under kursen får du möjlighet att undersöka, pröva och diskutera hur vi genom materialen i en kostym kommunicerar med en publik och hur den skapas med tanke på vem som ska bära den.

Allt som syns på scenen uppfattas som en kombination av visuella element och tecken som tolkas och associeras. När något placeras på scenen bildar det en helhet - en helhet där alla delar är integrerade med varandra. Vad signalerar kostymen? Kostymen blir alltid avläst. Vem är personen? Vilka signaler sänder kostymen, och vilka koder och tecken använder vi oss av för att förstärka berättelsen? Bakom varje detalj i en scenkostym finns en tanke.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Urvalet grundas på dokumenterad konstnärlig färdighet (CV) och ett personligt brev om varför du vill gå kursen som ska bifogas ansökan. De sökande rangordnas utifrån lärarens samlade bedömning av färdighetsnivån. Ansökan anses ej komplett utan ovan nämnda dokumentation.

Så är det att plugga

Lokaler

Högskolan för scen och musik bedriver sin verksamhet på fyra adresser i Göteborg: Eklandagatan 86, Åvägen 24 (Brewhouse), Vasagatan 50 (HDK-Valand) och Triörgatan 1 (Andra stället).

Läs mer om lokaler