Foto: Konstnär Ted Carlsson

Konsthistoria och bildanalys med inriktning mot pedagogik

FKGKBA
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15006
Ansökan stängd

Kort om kursen

Kursen riktar sig till dig som är intresserad av konsthistoria och bildanalys i relation till bildpedagogik. Denna kurs ger grundläggande kunskaper inom dessa områden och ger dig förståelse för begrepp som används vid beskrivning av konstnärliga verk, arkitektur och bilder samt ger färdigheter att tillämpa bildanalytiska metoder. Genom kritisk reflektion och utvidgande av pedagogiska redskap får du verktyg att reflektera och en breddad förståelse för konstens roll i samhället.

Om utbildningen

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper inom konsthistoria och bildanalys i relation till bildpedagogiska begreppsbildningar. Kursen ger förståelse för begrepp som används vid beskrivning av konstnärliga verk, arkitektur och bilder samt ger färdigheter att tillämpa bildanalytiska metoder. Genom kursens litteratur, diskussioner och analysövningar får studenten verktyg för att reflektera kritiskt kring konsthistoria och bildanalys i relation till samtida konstnärliga sammanhang och pedagogiska verksamheter. Kursen utvecklar studentens förståelse för konstens roll i samhället genom normkritisk och intersektionell teori. Kursen riktar sig till studenter med intresse för konst- och bildpedagogik.

Former för undervisning: Kursen genomförs som distansstudier via och undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och individuell handledning i eget skrivande. Föreläsningar och seminarier sker mestadels online i realtid, visst förinspelat material.

Lärandemålen examineras genom:

• muntliga redovisningar i seminarieform
  • bildanalytisk fallstudie
  • skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg som ges är Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Kursen i sin helhet på 15 hp består av tre delkurser:

Konsthistoria 8 hp

Denna delkurs innehåller grundläggande kunskaper i konsthistoria genom studier av konst och arkitekturhistoria från renässansen till idag. Konsthistoriska stilar sätts i relation till aktuell samhällskontext. Delkursen utvecklar studentens förståelse för konsthistoria och begrepp för att beskriva konstnärliga verk, arkitektur och fotografier. Delkursen ger grundläggande kunskaper om bildkonst och arkitektur i Europa, och är uppbyggd kronologiskt med start i renässansens konstnärliga uttryck och avslutas med dagens visuella kultur. Konsthistoria studeras också genom bildanalys samt i relation till bildpedagogiska begreppsbildningar.

Bildanalytiska metoder 4hp

I delkursen studeras olika bildanalytiska metoder. Studenten får träna på hur analysmodeller kan vara uppbyggda och vilka analysmodeller som fungerar till olika konstverk och för olika syften. Vad förenar analysmodellerna och vad skiljer dem åt. Studenten utforskar redskapet bildanalys och vilken funktion bildanalys har i samhället samt vad man kan lära sig genom en bildanalys. I delkursen får studenten lära använda verktyg för att kritiskt analysera måleri, skulptur, byggda miljöer och annan visuell kultur från. Studenten får även redskap att genom ett kritiskt medvetet sätt förmedla och diskutera egna iakttagelser och tankar i relation till konsthistoriens fält. Genom diskussioner och analysövningar får studenten verktyg för att reflektera och problematisera konsthistoria och bildanalys i relation till samtida konstnärlig och samhällsmässig kontext.

Pedagogiskt iscensättande 3hp

Kursen utvecklar studentens förståelse för konstens roll i samhället genom bland annat normkritiskteori och genom intersektionell teori. Studenten tränar på att förstå hur lärande kan kopplas till bildämnet olika metoder och teorier. Studenten studerar varför och hur och med vilka metoder vi lär oss genom bilder och bildanalys. I kursen diskuteras konst utifrån pedagogiska perspektiv i allmänhet genom att relatera pedagogisk metodik i relation till konsthistoria och samtidskonst. Studenten utvecklar sina pedagogiska färdigheter genom att diskutera praktik och teori. Kursen avslutas med att studenten planerar och iscensätter ett möte mellan ett offentligt konstverk, en plats och ett lärande i det offentliga rummet. Hur kan mötet relateras till utifrån en pedagogisk kontext. Redovisningen sker genom att studenten skriftligt beskriver hur hen gått tillväga skriftligt i essäform.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %), högskolepoäng från konstnärlig utbildning eller från Lärarutbildning (33 %), max 165 hp.

Efter studierna

Efter att studenten genomfört och godkänts på alla delmoment i kursen har studenten en bas för studenter med intresse för konstpedagogik/bildpedagogik. Denna bas kan både vara en del av ämnesbehörighet för bild (totalt 90 hp) men denna kurs kan också vara på utmärkt som fortbildningskurs för lärare i skolan, museipedagoger, universitetslärare, konstutövare med flera.

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursen genomförs som distansstudier via Göteborgs universitets lärplattform Canvas. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och individuell handledning i eget skrivande.

Nätbaserad undervisning på distans förutsätter tillgång till dator med kamera, mikrofon och internetuppkoppling. Litteratur och studiebesök inom kursen bekostas av studenten.

Undervisningsspråk: Svenska