Kemi för skolans ämneslärare

Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-11621
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Om utbildningen

Kursen Kemi för skolans ämneslärare vänder sig till dig som studerar till kemilärare eller är verksam lärare men önskar fortbilda dig.

Kursen består av tre delkurser.

1. Vetenskapsområdet kemi behandlar kemins historiska utveckling och aktuell forskning.
  2. Kemi finns överallt handlar om vardagskemi och kemi för en hållbar utveckling.
  3. Kemi för skolan, där du lär dig hur du kan använda olika modeller för kemiska bindningar och reaktioner i kemiundervisningen. Du lär dig även laboratorieteknik och hur du utformar laborationer i skolans kemiämne.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs Kemi 1 för gymnasielärare (LGKE10), 15 hp och Kemi 2 för gymnasielärare (LGKE20), 15 hp eller motsvarande

Urval

Platsgaranti

Efter studierna

Kursen vänder sig till dig som studerar till kemilärare eller är verksam lärare och önskar fortbilda dig. Arbetsmarknaden är god eftersom det är ett stort behov av fler kemilärare i skolan.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen sker genom seminarier, föreläsningar, laborationer och studiebesök.

Lokaler

Du läser kursen på Campus Medicinareberget.

Läs mer om lokaler