Inkluderande och exkluderande geografier

GU-28322
Ansökan stängd

Kort om kursen

Denna kurs ger dig insikter i begrepp, teorier och perspektiv som hjälper dig förstå rumsliga processer och deras påverkan på platser och människor. Kursen utforskar rumslig inkludering/exkludering, från småskaliga stadsmiljöer till storskaliga fenomen som segregation och gentrifiering.

Om utbildningen

På denna kurs får du lära dig om begrepp, teorier och perspektiv som hjälper dig att förstå och analysera hur rumsliga processer kan skapa både möjligheter och hinder för olika platser och människor. Kursen tar upp olika aspekter av rumslig inkludering/exkludering, från de småskaliga platserna i staden, som kan vara välkomnande eller avvisande till mer storskaliga processer såsom segregation och gentrifiering. Du får också utforska den regionala dimensionen, och hur diskurser och politik kring tät- och glesbebyggda områden påverkar deras utveckling och attraktivitet.

Under kursens gång tillämpar du dina kunskaper genom att analysera exempel från olika rumsliga sammanhang. Du får också reflektera över de materiella och diskursiva faktorerna som ligger bakom rumslig inkludering/exkludering, samt relaterade planeringsmässiga utmaningar.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs minst 15hp kulturgeografi eller motsvarande.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Studier i kulturgeografi ger dig möjlighet att arbeta inom en mängd olika brancher och yrken. Exempelvis kan du arbeta som samhällsplanerare, utredare, handläggare, analytiker eller konsult, både inom den offentliga och privata sektorn.

Så är det att plugga

Lokaler

Handelshögsskolans verksamhet finns på Vasagatan 1 och på Viktoriagatan 13. I lokalerna på Vasagatan finns dessutom ekonomiska biblioteket, som har många studieplatser.