Havsrätt
Law of the Sea
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
A1N
Kursen ges som fördjupningskurs inom juristprogrammet.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Studenter som följer ett svenskt juristprogram ska ha klarat 150 hp från termin 1-6, varav allt från termin 1-4.
Utbytesstudenter kan antas till kursen efter godkännande av studierektor.
Innehåll
Kursen fokuserar på havsrätt. I syfte att skapa förståelse för havsrättens funktion berörs även generella aspekter av allmän folkrätt. Den inriktar sig främst mot reglering av staters rättigheter, skyldigheter och friheter samt frågor om institutionellt och statligt samarbete kring användning av haven och dess resurser.
Det huvudsakliga syftet med denna kurs är att presentera de havsrättsliga rättskällorna, med utgångspunkt i FN:s havsrättskonvention. Kursdiskussionerna om havsrätt kommer bl. a. att omfatta baslinjer, maritima zoner, maritima gränsdragningar samt hur balansen mellan staters rättigheter, skyldigheter och friheter skiftar i skilda havsområden.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs kommer studenten att kunna
1. förklara den internationella havsrättens utveckling.
2. förklara strukturen och skapandet av internationell sedvanerätt och traktaträtt i i en havsrättskontext.
3. visa kunskap och förståelse för internationell havsrätt, inklusive olika aspekter av FN:s havsrättskonvention såsom baslinjer, maritima zonersamt balansen mellan skilda staters rättigheter, skyldigheter och friheter..
4. visa kunskap och förståelse för tvistlösning inom kursens områden.
5. visa kunskap om och förståelse för maritima gränsdragningar
6. visa kunskap och förståelse för skilda institutioners roll i havsförvaltning.
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs kommer studenten att kunna
7. systematiskt, kritiskt och självständigt kunna identifiera, formulera och analysera frågor om internationell havsrätt.
8. kunna presentera och diskutera sina slutsatser i juridiska frågor inom kursens områden.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs kommer studenten att kunna
9. anta ett oberoende och kritiskt förhållningssätt till det rättssystem som kursen behandlar.
10. förstå den internationella havsrättens möjligheter och utmaningar i förvaltning och användning av haven och marina resurser.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisnings- och lärandeaktiviteterna (Teaching and learning activities, TLA:s) är en blandning av föreläsningar, seminarier och inlämningsuppgifter. TLA:erna är utformade så att studenten skaffar sig grundläggande kunskaper genom inledande föreläsningar och kan vidareutveckla sina kunskaper och färdigheter genom diskussionsseminarier och en forskningsbaserad uppsats. Uppgifterna uppmuntrar också eleverna att förbättra sina muntliga och presentationsfärdigheter. TLA:er kombinerar inlärningsövningar med bedömningar så att samma uppgift kan användas för båda syftena.
Undervisningsspråk: Engelska.
Digital undervisning kan förekomma.
Examinationsformer
Portfölj/Porfolio, 15 hp (modul 0010)
Bedömningen görs genom en portfoliotentamen som innehåller en rad uppgifter och en självreflektion. Detinnebär att en student som vill bli examinerad på kursen behöver fylla i och lämna in en portfolio som innehållerstudentens uppgifter och en självreflektion. Portföljinnehållet används för att bedöma om studenten har visat att han/hon nått lärandemålen. Det förväntas att studenterna utför på alla uppdrag för att ge sig själva det bredaste ochdjupaste innehållet att använda i portfolion. Med mer innehåll är det lättare för studenten att visa att han/hon har nått lärandemålen.
Uppdragsserien består av:
- Tre bedömda seminarier. Studenterna ska kunna göra individuella muntliga presentationer genom grupparbeten för att visa prov på goda kunskaper och förståelse för den specifikt tilldelade uppgiften i de bedömda seminarierna. För att fullgöra uppdraget ska studenten lämna in en reflektion av studentens prestationer vid varje seminarium.
- En skriftlig tentamen, med hjälpmedel enligt öppen bok-modellen. Examinationen är i princip inriktad på objektiva kunskapsbaserade frågor, frågor av essätyp och problemlösningsövningar.
- En uppsats. Denna del kommer att bestå av en uppsats skriven om ett ämne som valts i samråd med kursexaminator och ska vara av den kvalitet och längd som examinatorn beskriver.
- Uppsatsen hänger samman med ett muntligt försvar där studenten utmanas akademiskt av en studiekamrat (kallad opponent), andra klassens medlemmar och examinator(er). Dessutom måste varje student agera som opponent för en annan Studiekamrat för att genomföra denna uppgift.
Varje läsår erbjuds studenterna två möjligheter att lämna in sin portfolio.
Studenter som inte lämnar in portfolion vid första tillfället kan lämna in den vid ett andra tillfälle. Studenter som underkänts på kursen vid första inlämningstillfället har möjlighet att komplettera sin portfolio och lämna in portfolion ytterligare två gånger under samma läsår.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Med beröm godkänd (AB), Icke utan beröm godkänd (BA), Godkänd (B) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Juridiska institutionen är skyldig att utvärdera de kurser som ges. Detta görs genom en värdering enligt allmänna anvisningar inom institutionen. Varje kursvärdering granskas av utbildningsnämnden vid institutionen. En student som hjälper till med insamlingen av en värdering får ersättning enligt standardtaxa
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.