Kursplan

Grundläggande programmering

Fundamentals of Programming

Kurs
DIT009
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2023/2239
Ikraftträdandedatum
2024-08-26
Beslutsdatum
2024-06-19
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för data- och informationsteknik

Betygsskala

Fyrgradig skala, sifferbetyg

Kursens moduler

Skriftlig salstentamen, 4,5 hp
Inlämningsuppgifter, 3 hp

Inplacering

Kursen är obligatorisk inom N1SOF Sofware Engineering and Management kandidatprogram.

Huvudområde med fördjupning

ITSOF Software Engineering - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Engelska 6, Matematik 3b eller 3c

Innehåll

Kursen ger en djup förståelse för de grundläggande aspekterna av programmering. Utformad för dem utan tidigare programmeringserfarenhet, lägger denna kurs en stark grund genom att utforska de centrala begreppen som ligger till grund för programutveckling. Studenter lär sig inte bara hur man skriver kod, utan de förvärvar också de väsentliga färdigheterna för att omarbeta och förbättra den, främja en kultur av kodkvalitet, läsbarhet och underhållbarhet. De som redan är bekanta med viss programmeringskunskap kommer att lära sig och tillämpa riktlinjer för att skapa korrekt, läsbar och underhållbar kod.

Genom praktisk övning och samarbetsövningar utvecklar studenterna kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga samtidigt som de förstår de etiska övervägandena inom programutveckling. Vid slutet av denna kurs kommer studenterna vara väl förberedda inte bara för att skriva högkvalitativ kod, utan också för att skapa programvara som lätt kan modifieras, utökas och anpassas för den dynamiska området inom programvaruutveckling.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Förklara grundläggande programmeringsspråksbegrepp, till exempel uttryck, inmatning, utmatning, uttryck, variabler, kontrollstrukturer, argumentöverföring, funktioner och rekursion.
  • Förklara elementära datatyper och datastrukturer, såsom strängar, arrayer eller listor.
  • Strukturera program i hanterbara och återanvändbara enheter med hjälp av begrepp som moduler eller funktioner.
  • Förklara sambandet mellan källkod, kompilator, tolkar och maskin.

Färdigheter och förmåga

  • Utveckla algoritmer för att lösa verkliga problem och implementera dem i kod.
  • Bygg små programvaruapplikationer med hjälp av ett programmeringsspråk och moderna utvecklingsverktyg.
  • Skapa program som kan läsa, omvandla och generera filer i filsystemet.
  • Använd standardbibliotek och följ bästa programmeringspraxis.
  • Använd programmeringsverktyg som en integrerad utvecklingsmiljö, debugger, kommandoradsgränssnitt, etc.
  • Skriv tydlig och välstrukturerad resonemangstext, följa grundläggande principer för argumentation och diskussion kring kod.
  • Demonstrera förmågan att omarbeta och förbättra kod genom att identifiera och eliminera överflöd, förbättra kodens struktur och läsbarhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Analysera och utvärdera kod med avseende på läsbarhet, underhållbarhet och effektivitet samt föreslå förbättringar för att förbättra övergripande programvarukvalitet.
  • Känna igen och följa hållbarhets- och etiska överväganden inom programutveckling, såsom rättvisa, mångfald och inkludering i programvarusystem

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, grupparbete, övningar och handledning i samband med övningarna.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen som äger rum i en examinationslokal i slutet av kursen och genom implementeringsuppgifter som normalt utförs av studentgrupper. Uppgifterna bedöms utifrån lösningar på obligatoriska problem som lämnas in under kursens gång och utifrån individuella bidrag till grupparbetet. Omtentamina för uppgiftdelen består av individuella uppgifter.


Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

Delkurser

  1. Tentamen (Written exam), 4,5 hp
    Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)
  2. Inlämningsuppgifter (Assignements), 3 hp
    Betygsskala: Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U)

På kursen ges något av betygen Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3) och Underkänd (U). För att få godkänt på kursen måste samtliga obligatoriska moment vara godkända. För att få ett högre betyg än godkänt så krävs ett högre viktat genomsnitt på de obligatoriska momenten.

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Kurslitteratur kommer att publiceras senast 8 veckor innan kursstart.