Fysioterapi - grundkurs. Kropp, rörelse och hälsa
Physiotherapy - Introductory Course. Body, movement and health
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ingå i följande program: 1) Fysioterapeutprogrammet (V1FYP) och 2) Sjukgymnastprogrammet (V1FYS)
Huvudområde med fördjupning
Behörighet
Innehåll
Kursen är indelad i 2 delkurser fördelade över termin 1 och 2.
Delkurser
1. Kropp, rörelse och hälsa I (Body, movement and health I), 9 hp Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)
Fysioterapi som ämne och yrke:
• historik, perspektiv och referensramar
• etik och förhållningssätt
• fysioterapeutens arbetsområde samt styrande dokument för yrkesutövningen
• Fältstudier inom fysioterapeutisk verksamhet.
Kropp och rörelselära:
• led- och muskelfunktion
• kropps- och rörelsemedvetande
• analys av kroppsrörelser i relation till omgivningen
Centrala begrepp inom hälsa:
• Demografisk utveckling och sjukdomspanorama i ett globalt perspektiv
Vetenskapsteori och vetenskaplig metod:
• forskningsprocessen och informationssökning
2. Kropp, rörelse och hälsa II (Body, movement and health II), 6 hp Betygsskala: Godkänd (G) och Underkänd (U)
• Centrala begrepp inom hälsa och hälsopromotion
• Kroppskännedom och motorisk kontroll med fokus på den egna upplevelsen av träningen
• Grunder i professionellt förhållningssätt
• Fysioterapeutiska hälsofrämjande och förebyggande insatser
• Grunder i motiverande samtal (MI)
• Vägledning av hälsofrämjande personligt förändringsarbete.
• Stress, sömn och stresshantering i relation till kropp, rörelse och hälsa
• Våld i nära relationer
• Genus, mångfald och likabehandling i relation till kropp och hälsa
• Vetenskapsteori och vetenskaplig metod: epidemiologisk forskning, begrepp och artikelgranskning
• Folkhälsa
• Levnadsvanor: Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor
• Mänskliga rättigheter
• Kliniskt resonerande utifrån patientfall
• Placebo och placeboeffekt i fysioterapeutisk behandling
Mål
Lärandemål Delkurs 1
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• Beskriva fysioterapins kunskapsgrund, historik, utveckling, vetenskapliga framväxt och tillämpning.
• Ha kännedom om den lagstiftning som styr utövningen av fysioterapeutyrket.
• Identifiera och definiera grundläggande begrepp inom fysioterapi.
• Beskriva hur människan och omgivningen samverkar i utförandet av rörelser.
• Diskutera och definiera innebörden i begreppen hälsa och hälsopromotion.
• Ha kännedom om olika fysioterapeutiska verksamhetsområden.
• Läsa och förstå en vetenskaplig artikel, kvalitativ och kvantitativ.
Färdighet och förmåga
• Analysera och förklara människans rörelser ur ett funktionellt anatomiskt perspektiv samt utifrån upplevelsen i den egna kroppen.
• Identifiera, sammanställa och visa hur människan och omgivningen samverkar i utförandet av rörelser.
• Utföra grundläggande bedömning av rörelse- och muskelfunktion.
• Känna till och kunna använda universitetsbibliotekets informationsresurser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Identifiera, formulera och diskutera etiska frågeställningar och professionellt förhållningssätt i mötet med patienter och kollegor.
• Visa medvetenhet om genusperspektiv och mångkulturella aspekter, likabehandling och hållbar utveckling.
• Visa medvetenhet om den egna synen på hälsa och hälsofrämjande.
Delkurs 2
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• Redogöra för innebörden i begreppen hälsa, hälsopromotion och levnadsvanor samt koppla dessa till genus, mångfald och likabehandling.
• Definiera epidemiologiska grundbegrepp. Skilja mellan observationsstudier och studier som gäller att kartlägga orsakssamband.
• Identifiera och exemplifiera hur fysioterapeuter kan arbeta hälsofrämjande.
• Beskriva och diskutera stress och stresshantering i relation till hälsa.
• Redogöra för "Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor".
• Visa kunskap om grundläggande funktioner som har betydelse för vårt rörelsemönster.
• Visa kunskap om grunderna i motiverande samtal, Motivational Interviewing.
• Beskriva aktuellt sjukdomspanorama i ett nationellt och globalt perspektiv.
• Redogöra för förekomst och konsekvenser av mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer i Sverige.
• Förstå de olika definitionerna av våld och vilka konsekvenser det kan få för den utsatta individen.
• Identifiera och ge exempel på hur barn påverkas av och förhåller sig till mäns våld mot kvinnor.
• I relation till begreppet "Sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter" (SRHR): kortfattat beskriva/förklara begreppet, redogöra för sexuell utveckling genom livscykeln samt ha kännedom om lagar och policydokument inom området SRHR
• Kortfattat förklara innebörden av begreppet mänsklig rättighet.
Färdighet och förmåga
• Leda olika övningar för att öka det kroppsliga medvetandet i hälsofrämjande syfte.
• Använda motiverande samtalsteknik vid vägledning av ett hälsofrämjande förändringsarbete.
• Visa förmåga att genomföra granskning av en vetenskaplig artikel, visa förmåga att i skrift presentera resultat av artikelgranskning och utifrån det informera om fysioterapeutens arbete.
• Visa insikt i kvinnors och barns utsatthet i nära relationer med våld.
• Använda olika internetbaserade sökmotorer och databaser och kunna referera enligt vedertaget referenshanteringssystem.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Formulera och värdera det professionella förhållningssättets betydelse i kommunikationen/mötet mellan fysioterapeut och patient.
• Visa medvetenhet om genusperspektiv, mångkulturella aspekter, likabehandling och hållbar utveckling i relation till hälsa
• Visa insikt om professionellt förhållningssätt inom området våldsutsatthet.
• Reflektera kring betydelsen av det egna kroppsmedvetandet i rollen som behandlare.
• Reflektera över fysioterapeutens ansvar för sexualitet och sexuell hälsa
• Reflektera över det bemötande och den behandling en person får ur ett människorättsperspektiv med hjälp av begreppen tillgång, tillgänglighet, godtagbarhet och kvalitet.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, färdighetsträning, grupparbeten, självstudier, seminarier och fältstudier.
Examinationsformer
Uppnåendet av lärandemålen bedöms separat för varje delkurs såväl individuellt som i grupp.
Delkurs 1: Kropp, rörelse och hälsa I
För godkänd kurs krävs:
Närvaro vid obligatoriska moment
Godkända studieuppgifter
Godkänd individuell muntlig examination.
Delkurs 2: Kropp, rörelse och hälsa II
För godkänd kurs krävs:
Närvaro vid obligatoriska moment
Godkända studieuppgifter
Godkänd gruppexamination.
Igentagning av fältstudier görs snarast möjligt efter ordinarie tillfälle. Igentagning av uppföljning av fältstudier görs med skriftlig uppgift. Igentagning av föreläsning om hållbar utveckling sker vid samma tillfälle nästkommande termin. Igentagning av deltagande vid termin 5 studenters redovisning av stressföreläsning sker nästkommande termin. Igentagning av seminarium etik görs med skriftlig uppgift alternativt med nytt seminarium om flera studenter behöver igentagning. Igentagning av hälsoseminarium sker nästkommande termin. Igentagning av låg närvaro vid
kroppsmedvetandeträning(<80%) sker i samråd med ansvarig ämneslärare före rätt till examination. Igentagning av de obligatoriska momenten Våld i nära relationer och Sökstrategier vid Universitetsbiblioteket sker enligt överenskommelse med
kursansvarig.
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller
alternativ examinationsform.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6
kap § 22).
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar bör studenten garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en
tid av åtminstone ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursutvärdering sker skriftligt med hjälp av enkät på Göteborgs universitets lärplattform, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och publiceras på Göteborgs universitets lärplattform.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska
Undervisning kan även komma att ske på engelska.
Krav på tillgång till dator och internet.