Engelska för lärare i åk 7-9. Ingår i Lärarlyftet.
English for Teachers in Secondary School Year 7-9
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som uppdragsutbildning och ingår i Lärarlyftet.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
I enlighet med reglerna för Lärarlyftet: behörig till kursen är du som är anställd som lärare, har en behörighetsgivande lärarexamen utan att vara ämnesbehörig i engelska, och har huvudmannens godkännande för deltagande.
Innehåll
Kursen löper över tre terminer med 15 högskolepoäng per termin. Kursen är uppdelad i nio delmoment, och under varje termin läses tre delmoment. Varje termin innehåller både ämnesteori och ämnesdidaktik baserat på aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Ämnesdidaktik utgör två egna delmoment men är även integrerat i ämnesteorikurserna.
Termin 1
Delmoment 1. Engelsk grammatik och språkriktighet (5 hp)
I delmomentet behandlas centrala termer och begrepp för engelskans grammatiska system, och den egna förmågan att förstå, tillämpa och förklara standardspråkets krav i fråga om grammatik tränas. Typiska kontrastiva områden där inlärare kan ha problem studeras och jämförelser görs med i första hand svenskan men även ur ett flerspråkighetsperspektiv. Didaktiska frågor med anknytning till kontrastiva problemområden behandlas för att kursdeltagarna ska kunna förstå och förklara kontrastiva skillnader och likheter i språksystem för att sedan själva kunna undervisa dessa. I kursen belyses grammatik från tre olika perspektiv: form, betydelse och språkanvändning.
Delmoment 2. Skriftlig språkfärdighet I (5 hp)
Delmomentet syftar till att utveckla dels kursdeltagarens egen skriftliga språkfärdighet, dels förmågan att undervisa skriftlig språkfärdighet. Kärnan i detta breda område utgörs av övningar som tränar såväl grammatisk korrekthet (utifrån delmomentet Engelsk grammatik och språkriktighet I) som presentationsstruktur, ordval, fasta uttryck, språklig stil och stavning. I detta ingår även skrivstrategier för att bygga en text, exempelvis styckestruktur och sammanhang på olika nivåer i text. Deltagarna gör språkligt kontrastiva jämförelser av olika slag, exempelvis gällande muntligt och skriftligt språk och stil, med egna och andras texter som underlag. Skrivträningen är huvudsakligen processinriktad, d.v.s. text arbetas fram genom utkast som revideras efter kamrat- och/eller läraråterkoppling och genom reflektion om eget skrivande. Deltagarna lär sig därigenom att arbeta med text som ett medel för att öka sin språkliga säkerhet, sin vokabulär och sin språkliga medvetenhet, samt hur detta kan tillämpas i den egna pedagogiska verksamheten. Den egna förmågan att tillämpa standardspråkets krav i fråga om grammatik i den pedagogiska verksamheten tränas genom, exempelvis, översättningsövningar och arbete med varierande texttyper, främst ’sammanfattning’. Kursdeltagarna får också en orientering om digitala verktyg som kan användas dels för utveckling av den egna språkfärdigheten, dels i den pedagogiska verksamheten. Delmomentet anknyter till kursplanen för årskurs 7-9 på flera sätt: förmågorna reception, produktion och interaktion tränas, och deltagarna praktiserar kommunikationsstrategier för att anpassa text utifrån mottagare, situation och syfte. Generell kompetens i form av kommunikation genomsyrar innehållet.
Delmoment 3. Engelska: lärande, **undervisning och bedömning I (5 hp)**
Bakgrund och historiskt perspektiv till läroplanens kommunikativa språksyn presenteras och innebörden av vad en kommunikativ språksyn betyder för språkundervisning diskuteras. Grundläggande begrepp inom språkforskning och språkinlärning behandlas. Gällande läroplan och kursplan för årskurs 7-9 analyseras i samband med diskussioner och övningar om hur elevernas olika språkfärdigheter – läsa, skriva, tala, lyssna – kan utvecklas i språkklassrummet. För- och nackdelar med olika arbetsformer och arbetssätt gällande olika språkliga färdigheter diskuteras ur ett etiskt och didaktiskt perspektiv, liksom hur formativ och summativ bedömning gagnar lärande. Planering av undervisning diskuteras och undervisningsmaterial analyseras utifrån olika faktorer som främjar elevernas språkutveckling och kommunikativa kompetens i relation till styrdokumentens intentioner, mål och kunskapskrav. Deltagarna får utforma och presentera ett förslag för ett kort undervisningsmoment.
Termin 2
Delmoment 4. Engelskspråkig ungdomslitteratur, **litteraturteori och didaktik (5 hp)**
Delmomentet fokuserar på barn- och ungdomslitteratur samt litteratur där unga vuxna står i centrum och omfattar olika genrer, inklusive multimodala texter. De litterära texterna används som grund för diskussion och som medel för att illustrera olika litteraturdidaktiska metoder som kan användas i det engelska klassrummet för årskurs 7-9, såsom fokus på den litterära formen, läsarrespons, samt litteraturens behandling av samhällsfrågor, inklusive kön, klass, och etnicitet. Didaktiska inslag behandlar också mer generellt litteraturens funktion i skolan med betoning på textläsningens betydelse för att utveckla olika typer av kunskaper och färdigheter relevanta för språkundervisningen.
Delmoment 5. Engelsk fonetik, uttal och muntlig språkfärdighet (5 hp)
I detta delmoment studeras engelskans ljudsystem genom kontrastiva jämförelser med i första hand svenskan, men också ur ett flerspråkighetsperspektiv, inklusive regional och sociolektal variation, i linje med kursplanen för årskurs 7-9. Kursdeltagarna får öva sig i att läsa och att själva använda fonetisk transkription för att kunna förklara och beskriva kontrastiva skillnader i ljudsystem. De får också en orientering om betydande standardvarianter av engelska som talas i olika delar av världen, och typiska uttalsfel analyseras och metoder att avhjälpa dessa studeras. Även begreppet ’global engelska’ diskuteras och problematiseras i förhållande till engelska standardvarianter och undervisning. Didaktiska frågeställningar om hur muntlig färdighet hos elever med varierande språkfärdighetsnivå kan undervisas diskuteras, och kursdeltagarna får presentera undervisningsförslag, vilket även tränar egen muntlig färdighet.
Delmoment 6. Engelskundervisning i det multikontrastiva klassrummet (5 hp)
Delmomentet avslutar de två första terminerna, och knyter samman och fördjupar flera av de tidigare delmomentens frågor. Momentet fokuserar på det flerspråkiga klassrummet genom fördjupad behandling av kontrastiva skillnader i grammatik, vokabulär, textstruktur och ljudsystem med avseende på form, betydelse och funktion i olika språk. Didaktiska frågor med anknytning till kontrastiva problemområden och begrepp som exempelvis transfer, transspråkande, flerspråkighet och inlärningsstrategier diskuteras. Vad betyder t. ex. förstaspråket för andra- eller tredjespråksinlärning? Vad behöver en ämneslärare i engelska kunna för att ta vara på och pedagogiskt använda sig av de olika språkbakgrunder som kan finnas i klassrummet? Kursdeltagarna får studera och presentera typiska kontrastiva problemområden för inlärare med olika språkbakgrunder ur ett språkligt och didaktiskt perspektiv. Delmomentet integrerar generella kompetenser i form av kommunikation och tar ett tydligt inkluderande förhållningssätt vad gäller språklig och kulturell mångfald i klassrummet.
Termin 3
Delmoment 7. Kulturstudier för lärare i engelska (4 hp)
Delmomentet belyser hur texter, särskilt litterära, behandlar centrala kulturella frågor med relevans för den engelskspråkiga världen. Viktiga teman inkluderar relationerna mellan kultur och identitet, och mellan kultur och miljö, vilka är framträdande delar i kursplanen för årskurs 7-9. Skönlitterära texter inom olika genrer och sakprosa analyseras med hjälp av nyckelbegrepp och teorier inom kulturstudier. Kursen intar också ett didaktiskt perspektiv på hur litteratur kan fungera som en viktig resurs i engelskspråkiga kulturmöten i 7-9-klassrummet. Kursdeltagarna ges också möjlighet att jämföra med sina egna erfarenheter och upplevelser.
Delmoment 8. Engelska: lärande, undervisning och bedömning II (7,5 hp)
I delmomentet fördjupar och utvecklar kursdeltagarna sin förmåga till planering, genomförande och utvärdering av undervisning i relation till styrdokumentens intentioner, mål och kunskapskrav, utifrån grunden i delmoment 3. Engelska: lärande, undervisning och bedömning I. Kunskaper om formativ och summativ bedömningspraktik specifikt relaterat till engelskundervisning fördjupas och nationella diagnos- och provmaterial i engelska behandlas i praktiska övningar. Bedömning av olika typer fokuseras och kursdeltagarna diskuterar och granskar betygsättning av elevers språkliga förmåga i relation till kunskapskrav i styrdokumenten. I anknytning till bedömning diskuteras och tränas även återkopplingsstrategier för muntlig och skriftlig produktion utifrån olika färdighetsnivåer baserat på autentiska ljudinspelningar och elevtexter. Kursdeltagarna får planera undervisningsmoment för en längre period och för olika målgrupper, och utvärdera detta. Vidare ingår att kritiskt kunna använda och analysera olika undervisningsmaterial, arbetssätt och digitala verktyg för språkinlärning. En kritisk diskussion om AI-verktyg, för undervisning, språkinlärning och bedömning ingår. Delkursen innehåller också läsning och diskussion av aktuell språkinlärningsforskning samt språkinlärningsmetoder och processer som syftar till att kunna utvärdera dessa utifrån grundläggande ämnesdidaktiska kunskaper.
Delmoment 9. Skriftlig språkfärdighet II (3,5 hp)
Kursen bygger vidare på skrivträning och språkutvecklande moment i delmoment 2. Skriftlig språkfärdighet I och syftar till att ge ökad säkerhet vad beträffar ordval och vokabulärkännedom, grammatisk korrekthet, stil och strukturering av text, vilket även anknyter till kursplanen i engelska för årskurs 7-9. Undervisningen omfattar t.ex. produktion, analys och diskussion av kortare texter och uppsatser. Momentet relaterar till kursplanen genom att fokusera på texttyper som är vanligt förekommande i skolan, exempelvis texter som är beskrivande, berättande, argumenterande och jämförande. Texterna behandlas delvis med processinriktad metodik och kursdeltagarna lär på så sätt sig arbeta med texter som ett medel att ytterligare förbättra sitt eget språk, sin vokabulär och sin språkliga medvetenhet, och de får reflektera över hur metoden kan användas i språkutvecklande syfte i egen undervisning. Momentet innehåller även en kritisk diskussion av digitala verktyg, exempelvis generativa AI-verktyg, för skrivande, och hur sådana verktyg kan användas i skrivundervisning.
Mål
Delmoment 1. Engelsk grammatik och språkriktighet (5 hp)
Efter godkänt delmoment ska kursdeltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- förstå grundläggande relationer mellan form, betydelse och språkanvändning;
Färdigheter och förmåga
- beskriva, analysera och förklara centrala egenskaper i det engelska språkets grammatiska struktur ur ett kontrastivt perspektiv med språkvetenskapliga termer och begrepp;
- rätta och förklara typiska grammatiska fel hos inlärare på olika nivåer;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa att man förstår bakgrunden till hur och varför kontrastiva skillnader kan leda till systematiska svårigheter hos elever.
Delmoment 2. Skriftlig språkfärdighet I (5 hp)
Efter godkänt delmoment ska kursdeltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- visa förmåga att tillämpa generella kunskaper och kommunikativa strategier vad gäller engelsk vokabulär och grundläggande engelsk basgrammatik;
Färdigheter och förmåga
- självständigt skriva texter, exempelvis ’sammanfattning’, på engelska med god presentationsstruktur och utan störande avvikelser från standardspråket;
- översätta material som innehåller vanliga kontrastiva grammatiska svårigheter till god engelska utan störande avvikelser från standardspråket;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- göra stilistiska val och förstå deras betydelse för olika språkliga genrer.
Delmoment 3. Engelska: lärande, undervisning och bedömning I (5 hp)
Efter godkänt delmoment ska kursdeltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för bakgrunden till den kommunikativa språksynen och vad den innebär för lärande och undervisning i svensk skola;
- redogöra för olika grundläggande begrepp gällande språkundervisning;
Färdigheter och förmåga
- analysera styrdokumenten i relation till hur elevers olika språkfärdigheter kan utvecklas i klassrummet;
- argumentera för olika arbetsformer och arbetssätt ur ett etiskt och didaktiskt perspektiv;
- planera och presentera ett valfritt kort undervisningsmoment;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera och diskutera olika arbetsformer och arbetssätt i relation till styrdokumentens mål;
- problematisera och diskutera bedömningsformer i relation till styrdokumentens mål.
Delmoment 4. Engelskspråkig ungdomslitteratur, litteraturteori och didaktik (5 hp)
Efter godkänt delmoment ska kursdeltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara och analysera olika litteraturdidaktiska metoder som kan tillämpas i engelskundervisningen för årskurs 7–9;
- redogöra för hur barn- och ungdomslitteratur kan användas för att belysa och diskutera samhällsfrågor i undervisningen;
Färdigheter och förmåga
- tillämpa litteraturdidaktiska metoder för att analysera litterära texter i engelskundervisningen;
- utforma och planera undervisningsaktiviteter där barn- och ungdomslitteratur används för att utveckla elevers språk-, text- och samhällsförståelse;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över litteraturens roll i skolan och dess betydelse för elevernas utveckling av olika typer av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt relevanta för språkundervisningen.
Delmoment 5. Engelsk fonetik, uttal och muntlig språkfärdighet (5 hp)
Efter godkänt delmoment ska kursdeltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva, analysera och förklara centrala egenskaper i det engelska språkets uttalsstruktur ur ett kontrastivt perspektiv med adekvata termer och begrepp;
Färdigheter och förmåga
- tala och samtala på engelska med gott uttal och utan störande fel samt kunna ge en muntlig presentation inför grupp;
- läsa och producera grundläggande transkription;
- rätta och förklara typiska uttals- och intonationsfel hos inlärare på olika nivåer;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- förstå bakgrunden till typiska uttals- och intonationsfel hos inlärare på olika nivåer.
Delmoment 6. Engelskundervisning i det multikontrastiva klassrummet (5 hp)
Efter godkänt delmoment ska kursdeltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- fördjupat redogöra för och förklara inom språkvetenskapen olika centrala kontrastiva grundbegrepp;
- visa ökad förmåga att identifiera, rätta och förklara typiska kontrastiva språkliga skillnader mellan engelska och svenska, och ur ett flerspråkighetsperspektiv;
Färdigheter och förmåga
- visa förmåga att självständigt tillämpa sin kunskap om, och förståelse för, typiska kontrastiva språkliga skillnader i elevspråk inför framtida undervisning i engelska;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- demonstrera ett reflekterande förhållningssätt vad gäller att värdera kontrastiva skillnader i olika språks grammatik av vikt för språkundervisning i en flerspråkig miljö.
Delmoment 7. Kulturstudier för lärare i engelska (4 hp)
Efter godkänt delmoment ska kursdeltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för hur litterära och sakprosatexter behandlar centrala kulturella frågor i den engelskspråkiga världen, särskilt kopplingen mellan kultur och identitet samt kultur och miljö;
- förklara och tillämpa nyckelbegrepp och teorier inom kulturstudier i textanalys;
- reflektera över hur litteratur kan fungera som en resurs för att främja kulturmöten och interkulturell förståelse i engelskundervisningen för årskurs 7–9;
Färdigheter och förmåga
- analysera litterära och sakprosatexter med utgångspunkt i kulturstudiernas teorier och begrepp;
- utforma och presentera undervisningsupplägg där litteratur och/eller och sakprosatexter används för att belysa kulturella frågor i engelskklassrummet;
- reflektera över och diskutera kulturella teman i litteratur, både i relation till den engelskspråkiga världen och i jämförelse med egna erfarenheter;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över litteraturens roll i att utveckla elevers förståelse för kulturella och globala frågor;
- förhålla sig analytisk och självreflekterande till egna och andras perspektiv på kultur och identitet i relation till undervisning.
Delmoment 8. Engelska: lärande, undervisning och bedömning II (7,5 hp)
Efter godkänt delmoment ska kursdeltagaren kunna:
****Kunskap och förståelse
- redogöra för grundläggande forskning om andra- och främmandespråksinlärning och bedömning;
- redogöra för hur elevers utveckling och lärande kan bedömas och kommuniceras inom ämnet, bland annat genom bedömning i formativt och summativt syfte;
- beskriva olika typer av återkoppling och relatera dessa till forskning i ämnet;
Färdigheter och förmåga
- planera och presentera undervisningsmoment för en längre period;
- använda olika arbetssätt och undervisningsmaterial inklusive digitala verktyg för språkinlärning;
- argumentera för olika former av bedömning ur ett etiskt och didaktiskt perspektiv;
- analysera, kommentera och betygsätta elevers språkliga förmåga i relation till styrdokumentens intentioner;
- använda återkopplingsstrategier på elevmaterial för att stödja elevers språkutveckling;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska språkinlärningsmetoder och processer samt utvärdera dessa utifrån ämnesdidaktiska kunskaper;
- kritiskt granska läromedel och annat undervisningsmaterial ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv;
- kritiskt reflektera över hur egna lärprocesser kan användas i undervisningssituationer;
- motivera egna val av typ(er) av återkoppling i olika situationer.
Delmoment** 9. Skriftlig språkfärdighet II (3,5 hp)**
Efter godkänt delmoment ska kursdeltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om typiska drag i olika språkliga register;
Färdigheter och förmåga
- skriva uppsats på idiomatisk engelska och tillämpa sina kunskaper om skrivande vad gäller krav på sammanhang, stil, ordförråd, grammatisk korrekthet, och stavning;
- tillämpa kommunikativa strategier samt språk- och skrivutvecklande arbetssätt för skrivundervisning;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- göra medvetna språkstilistiska val t. ex. genom att använda digitala verktyg och annat referensmaterial som stöd för undervisning och eget skrivande.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen består av distansstudier med nätbaserad schemalagd undervisning och självstudier, arbete via lärplattform, samt med inslag av campusträffar (C/D) med en campusträff om två dagar under den första terminen.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen består av nio poänggivande delmoment, varav en del kan vara uppdelade i flera examinationer. För bedömningen skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. I vilken grad kursdeltagare uppnått kursens mål prövas genom muntliga och/eller skriftliga prov eller inlämningsuppgifter, och aktivt och förberett deltagande i seminarier/workshoppar. Både ämnesteoretiskt innehåll och ämnesdidaktiska aspekter prövas. Kursdeltagare som inte deltagit vid ett obligatoriskt moment i kursen erbjuds ett nytt tillfälle eller en alternativ uppgift.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Det högre betyget ställer högre krav på analys, problematisering och syntes samt språklig förmåga. Då alla delkurser fullgjorts, sätts ett sammanfattningsbetyg som gäller hela kursen. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 60 % av kursens poängantal.
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Deltagare behöver tillgång till dator, headset med mikrofon, webbkamera och stabil bredbandsuppkoppling.