Foto: Pär Connelid

GU-12000
Ansökan stängd

Kort om kursen

På den här kursen lär du dig att läsa kulturlandskapets historia i fält och med hjälp av historiska kartor. Du får kunskaper om hur människan använt landskapet från förhistorien fram till idag och lär dig att studera landskapets förändring över tid med hjälp av digital kartbearbetning i GIS. Dessutom lyfter kursen frågor om hur kulturlandskapet kan användas som resurs inom natur- och kulturmiljövård, samhällsplanering och skola.

Om utbildningen

Kursen behandlar det svenska kulturlandskapets historia från människans ankomst fram till idag, med fokus på utvecklingen från medeltiden och framåt ur en västsvensk horisont. Som student utvecklar du förmågan att avläsa spår av tidigare epokers markutnyttjande, både i fält och utifrån historiskt kartmaterial. En utgångspunkt är den skatt av lantmäteriakter från 1600-talet och framåt som nu finns tillgängligt digitalt på nätet.

Kursen utvecklar vidare förmågan att analysera de historiska kartorna med hjälp av GIS innefattande georektifiering och användning av digitala kartor i fält. Ytterligare en viktig aspekt är hur kunskaper om det historiska landskapets kan användas som resurs inom till natur- och kulturmiljövården samt inom kulturarvssektorn och skolan. Många av de naturmiljöer som samhället ansett som särskilt värdefulla att bevara har skapats i ett samspel mellan människa och miljö under lång tid. Här finns ofta en tydlig, inte sällan konkret, koppling mellan bevarade kulturhistoriska spår och biologisk mångfald.

Kursen syftar bl a till att öka medvetenheten om dessa samband och hur de kan användas för att skapa mervärden i samarbetet mellan exempelvis kultur- och naturmiljövården.

Kursen ges på kvartsfart över ett läsår. Huvuddelen av undervisningen sker på distans. Härutöver ingår exkursioner samt några föreläsningar och arbetsseminarier på campus.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

30 hp i något ämne.

Urval

Tillgängliga studieplatser fördelas på tre lika stora urvalsgrupper, där den första baseras på betyg, den andra på resultat från högskoleprov och den tredje på yrkesrelevans och motivation utifrån personligt brev. För att delta i den tredje urvalsgruppen krävs att den sökande inkommer med ett särskilt brev. Brevet ska omfatta maximalt en sida och innehålla en mycket kort redogörelse för yrkesverksamhet, bakgrund och motiv till att läsa kursen. Det ska ha inkommit till institutionen senast sista ansökningsdagen och skickas till e-post historia@gu.se . Märk Motivationsbrev KA1628 samt ditt efternamn som rubrik på meddelandet. Vi kommer i urvalet att sträva efter en balans av kursdeltagare verksamma inom sektorer som natur- och kulturmiljövård, museisektor, samhällsplanering och skola, men kan beroende på söktryck, öppna upp också för sökande från andra grupper.