Pianist sitter vid flygel med stort notblad
Foto: Natalie Greppi

Brukspiano i kyrkomusikaliska sammanhang

Kurs
MVK770
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15326
Ansökan stängd

Kort om kursen

Denna kurs vänder sig i första hand till dig som är verksam inom kyrkomusikområdet och vill utveckla ditt pianospel inom olika populärmusikaliska genrer.

Om utbildningen

Du får lära dig vad som kännetecknar olika musikstilar och hur du kan framföra dem på piano. I kursen kommer du också att få arbeta med transponering, praktisk harmonilära och att ackompanjera och göra pianoarrangemang utifrån en gehörsbaserad förlaga. Kursen tar också upp hur du leder exempelvis församlingssång från pianot.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Urvalet grundas på en intervju där de sökandes utbildningar, meriter och erfarenheter bedöms av en lärare som rangordnar de sökande utefter sin samlade bedömning och efter eventuell ensemblesammansättning.

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursen genomförs i form av grupplektioner och seminarier.

Lokaler

Högskolan för scen och musik bedriver sin verksamhet på fyra adresser i Göteborg: Eklandagatan 86, Åvägen 24 (Brewhouse), Vasagatan 50 (HDK-Valand) och Triörgatan 1 (Andra stället).

Läs mer om lokaler