Bild 4 för lärare åk 7-9

GU-15017
Ansökan stängd

Kort om kursen

I kursen Bild 4 för lärare åk 7-9 introduceras studenten till centrala begrepp inom grafisk formgivning. Kursen ger grundläggande kunskaper och färdigheter kring kommunikation och presentation av konstnärliga arbeten.

Om utbildningen

Inom denna kurs fördjupar du som student dina kunskaper inom bildframställning som till exempel färg, form, rum, yta, struktur, mönster, komposition och olika material och tekniker genom konstnärliga gestaltningsarbeten. Du får möjlighet att utveckla dina förmågor att granska och analysera omvärlden genom konstnärlig gestaltning och bildsamtal. I kursen problematiseras begreppen hantverksskicklighet och färdigheter i bildframställning.

För att bli antagen till denna kurs krävs att du har genomgått kursen Bild 3 för lärare åk 7-9. Bild 3 för lärare åk 7-9  går på helfart första halvan av terminen. Du  söker båda kurserna samtidigt senast 17 april 2023.

Kunskapsmål inom kursen:

• identifiera konstnärliga referenser med relevans för det egna gestaltningsarbetet

• redogöra för centrala begrepp inom grafisk formgivning och hur dessa kan användas för att kommunicera bild och text

• identifiera relevanta former för att kommunicera och presentera ett eget gestaltningsarbete i en utställningskontext

• genomföra och presentera ett undersökande konstnärligt gestaltningsarbete

• utforska praktiskt hur form, material och tekniker påverkar uttrycket i ett eget

konstnärligt gestaltningsarbete

• tillämpa kunskaper om centrala begrepp inom grafisk formgivning

• formulera en kommunikationsplan för ett eget konstnärligt gestaltningsarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• problematisera konstnärliga metoder, tekniker, färdigheter och begreppet

• hantverksskicklighet i relation till bildframställning

• värdera olika sätt att arbeta med kommunikation och presentation av konstnärliga

Arbeten utifrån givna situationer och sammanhang.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Godkända kurser L9BD11 Bild 1 för lärare åk 7-9, 15hp, L9BD21 Bild 2 för lärare åk 7-9, 15hp, samt minst 6 hp från kursen L9BD31 Bild 3 för lärare åk 7-9, 15hp.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.