Axel Ståhl jobbar som Tax associate på PwC Stockholm.

Axel Ståhl tog examen från Handelshögskolans juristprogram i januari 2020. Idag jobbar han som Tax associate på PwC Stockholm.

Beskriv ditt jobb, vad gör du och vilka är dina ansvarsområden?
-Jag arbetar som tax associate med internationell individbeskattning och socialförsäkringsfrågor. I en internationell miljö får jag möjlighet att möta de utmaningar som uppkommer vid internationella personalförflyttningar, och ta fram effektiva digitaliserade lösningar med kunders affärsbehov i fokus. Det innebär i stora drag att jag hjälper företags anställda med deras beskattning.

Hur hamnade du där du är idag?
-Det började med att jag fick förmånen att läsa kurser inom skatterätt. Det fick mig att bli mer intresserad av hur det skulle vara att arbeta med skatterätt. På GAIUS, som är en jobbmässa för studenter som studerar juridik, fick jag möjligheten att träffa arbetsgivare som arbetade med skatt. PwC var en av arbetsgivarna jag fick kontakt med och det slutade med att skrev min uppsats för PwC i Göteborg. Jag trivdes väldigt bra och tyckte det var roligt att få pröva på att arbeta med skatt. När jag var klar med uppsatsen hade jag fått ett jobb på PwC i Stockholm.

Juristprogrammet har skapat ett intresse för mig som gjort att jag har valt att söka arbete inom skatt. Intresset har delvis kommit från själva kurserna men också professorer som har inspirerat mig till att läsa vidare i ämnet.

Vad tyckte du var det bästa med att vara student på Handelshögskolan?
-Det bästa med att vara student på Handelshögskolan var gemenskapen. Du träffar intressanta människor med olika bakgrunder som du får lära känna både när du studerar men också i sociala sammanhang. För mig var det kul att studentkåren såg till att det fanns massor med aktiviteter och föreningar att ta del av utöver studierna. På så sätt fick jag träffa nya vänner för resten av livet. Ett starkt minne för mig är första lektionen och hur nervös jag var för att svara på frågor.

Se studietiden som en helhet och se till att ta tillvara på såväl sakkunskaper som social och personlig utveckling.

Har du nåt tips eller råd till våra studenter på Handelshögskolan?
-Det är viktigt att se studietiden som en helhet och se till att ta tillvara på såväl sakkunskaper som social och personlig utveckling. Många av de som du träffar kan vara framtida vänner eller kollegor.

Axel Ståhl jobbar idag som Tax Associate på PwC i Stockholm