Kursplan

Audiologi 4

Audiology 4

Kurs
AU4010
Grundnivå
30 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/55
Ikraftträdandedatum
2024-10-23
Beslutsdatum
2024-10-23
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Signalbehandling i hörapparat, 1,5 högskolepoäng
Grundläggande signalbehandling, 1 högskolepoäng
Skriftlig tentamen, 3 högskolepoäng
Praktiska övningar: hörapparater, 0,5 högskolepoäng
Avtryckstagning, 1,5 högskolepoäng
Inlämningsuppgift: hörapparatsutprovning, 0,5 högskolepoäng
Skriftlig tentamen, 5 högskolepoäng
Utredande samtal och behovsbedömning, 1 högskolepoäng
Individuell rehabiliteringsplan, 1,5 högskolepoäng
Personcentrering och hållbar utveckling, 1 högskolepoäng
Hemtentamen, 3 högskolepoäng
Professionalitet och etik, 0,5 högskolepoäng
Jämlik vård, 1 högskolepoäng
Verksamhetsförlagd utbildning, 9 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ingår i audionomprogrammet och ges under termin 4.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Audionomprogrammet (V1AUM), 2) Audionomprogrammet (V1AUD) och 3) Audionomprogrammet (V1AUP)

Huvudområde med fördjupning

SAAUO Audiologi - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat från kurserna Audiologi 1, 15 hp, Psykoakustik, 7,5 hp och Audiologi 2, 22,5 hp, samt genomgångna kurser på termin 1-3 på audionomprogrammet vid Göteborgs universitet.

Innehåll

Delkurser

1. Signalteori (Signal Theory), 5,5 hp

Signalteori riktar in sig på de signalbehandlande processer som sker i hörapparaten.
Följande moment ingår:
• System, systembeskrivning och systemrespons
• Ljudexperiment och laborationer
• Digitalteknik

2. Audiologisk rehabilitering I: Hörselteknik (Audiological Rehabilitation I - Hearing Technology), 7,5 hp

Delkursens fokus ligger på hörapparatutprovning och förberedande åtgärder för en första anpassning och justering av hörapparater. I kursen behandlas konventionella luftledda hörapparater.
Följande moment ingår:
• Teoretiska perspektiv på hörapparatanpassning
a. Grundläggande om tekniska komponenter och funktioner
b. Insatsakustik
c. Principer vid avtryckstagning
d. Olika typer av hörapparater, inkl. hantering och felsökning
e. Preskriptionsmetoder
f. Hörselgångsmätning
• Praktisk tillämpning av hörapparatanpassning
a. Avtryckstagning
b. Hörapparatutprovning inklusive verifiering
c. Praktisk hantering och felsökning

3. Audiologisk rehabilitering I: Counselling (Audiological Rehabilitation I - Counselling), 6,5 hp

Delkursen behandlar utredningsfasen, behovsbedömning och individuell rehabiliteringsplan, inklusive journaldokumentation. Grundläggande principer för counselling och personcentrering introduceras, därutöver berör delkursen även hållbarhetsperspektiv på rehabilitering.
Följande moment ingår:
• Utredande samtal och behovsbedömning
• Individuell rehabiliteringsplan
• Grundläggande counselling i audiologisk rehabilitering
• Personcentrering och hållbar utveckling

4. Audionomens roll och ansvar III: (Audiologists’ Roles and Responsibilities III), 1,5 hp

Delkursen syftar till att ytterligare fördjupa audionomprofessionen, inklusive audionomens verksamhetsfält och förhållningssätt som kan ha en inverkan på audionomens yrkesutövande.
Följande moment ingår:
• Professionellt och etiskt förhållningssätt
• Jämlik vård - åldersnorm och åldersdiskriminering

5. Verksamhetsförlagd utbildning I: Audiologisk diagnostik och rehabilitering (Clinical Education I: Audiological diagnostics and rehabilitation), 9 hp

Delkursen består av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) som i huvudsak omfattar grundläggande audiologisk diagnostik och rehabilitering.
Följande moment ingår:
• VFU
• Reflektion kring personlig kunskapsutveckling
• Redogörelse och diskussion kring patientfall

Hållbarhetsmärkning

Programmet är hållbarhetsrelaterat, vilket innebär att minst ett av programmets mål tydligt visar att programmets innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen innehåller föreläsningar, laborationer, övningar, seminarier, VFU och handledning.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras genom:
• en studieuppgift: Signalbehandling i hörapparat, vilken omfattar en skriftlig reflektion, en laboration med tillhörande labbrapport, samt redovisning i seminarium (1,5 hp)
• en laboration: Grundläggande signalbehandling med tillhörande labbrapport (1 hp)
• en salstentamen (3 hp)

Delkurs 2 examineras genom:
• två obligatoriska moment: Praktisk hantering och Felsökning av hörapparater (0,5 hp)
• en praktisk examination: Avtryckstagning (1,5 hp)
• en skriftlig inlämningsuppgift: Hörapparatutprovning (0,5 hp)
• en salstentamen (5 hp)

Delkurs 3 examineras genom:
• individuella reflektioner: Utredande samtal och behovsbedömning (1 hp)
• en skriftlig inlämningsuppgift: Individuell rehabiliteringsplan (1,5 hp)
• ett litteraturseminarium: Personcentrering och hållbar utveckling (1 hp)
• en individuell hemtentamen (3 hp)

Delkurs 4 examineras genom:
• Workshop: Professionellt och etiskt förhållningssätt (0,5 hp)
• En studieuppgift: Åldersnorm, vilken omfattar individuella reflektioner som redovisas och diskuteras i ett seminarium (1 hp)

Delkurs 5 examineras genom:
• kontinuerlig bedömning under VFU-perioden enligt fastställda kriterier (9 hp)
• dessutom krävs godkänd redovisning av ett patientfall under ett avslutande seminarium

Vid underkänt betyg vid skriftlig salstentamen och/eller praktisk examination erbjuds, förutom det ordinarie tillfället, ytterligare två (2) tillfällen. Därefter hänvisas till nästa ordinarie kurstillfälle. Komplettering av salstentamen medges inte.
Skriftliga inlämningsuppgifter/individuella reflektioner/hemtentamen som ej uppnår kriterierna för godkänt medför en (1) möjlighet att komplettera. Inlämning som inkommer sent eller som inte utförts enligt anvisningarna räknas som ogiltig och bedöms inte. Vid underkänt erbjuds två (2) förnyade tillfällen innan kursen ges nästa gång.
Frånvaro från övriga obligatoriska moment medför antingen en ny möjlighet vid ersättningstillfälle, skriftlig eller muntlig ersättningsuppgift. Ansvarig lärare bedömer vilket av alternativen som är aktuellt.

Föreskrifter för VFU
Närvaro vid VFU är obligatorisk. Vid frånvaro kan intyg om orsak till frånvaro komma att krävas. Lämplig komplettering vid frånvaro bestäms av kursansvarig lärare vid institutionen i samverkan med handledare. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att patientsäkerheten hotas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle under denna kurs.
Student som underkänts i den praktiska delen (VFU) har möjlighet att genomgå delkursen maximalt en (1) gång till. Examinator kan i vissa fall i stället medge komplettering om det anses tillräckligt för att uppnå lärandemålen.

Student som förbrukat de i kursplanen angivna maximala antalet examinationstillfällen erhåller inga nya examinationstillfällen vid en eventuell omregistrering på kursen eller ny antagning till det aktuella utbildningsprogrammet.

Kursledning ska informera studenter vid kursstart om att examinationstillfällen är begränsade.
Studenter som fått underkänt erbjuds stöd inför andra/sista examinationstillfället.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna genom publicering på lärplattformen.

Övriga föreskrifter

Krav gällande klädsel och hygien följer sjukvårdens direktiv.
VFU ges vid olika orter i landet och kan därför medföra kostnader för studenten för resor och uppehälle.
För delkurs 5 (VFU) förväntas det av mottagande verksamhet att studenten har genomgått förberedande moment om parhandledning och bedömning.
I samband med övningar och examinerande moment kan det finnas behov av att avlägsna eventuella örhängen, glasögon och huvudbonader för att moment ska kunna genomföras på ett säkert sätt.