Arkeologisk fältkurs, inriktning fältmetodik

Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-12007
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Om utbildningen

Kursen består av en introduktion till arkeologisk fältmetodik och kulturmiljövård. Under cirka tre veckor varvas teori med praktik. Kursen består dels av föreläsningar som behandlar olika teoretiska, metodologiska, juridiska och praktiska aspekter av den arkeologiska fältverksamheten och kulturmiljövården samt föreläsningar som
introducerar undersökningsobjektet. Dels ges även en introduktion om GIS-metodik och GIS-dokumentation (precisionsinmätning med totalstation och GPS). Den studerande deltar sedan i en praktisk fältövning i form av en arkeologisk undersökning. Inom ramarna för kursen ingår olika pedagogiska former till exempel föreläsningar, litteraturinläsning, seminarier och fältarbete. Kursen ger även praktiska och teoretiska kunskaper i hur arkeologi kan bedrivas och kommuniceras.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval