Kursplan

Arbetsterapi fortsättningskurs VI – Innovation och entreprenörskap i arbetsterapi

Occupational therapy - Intermediate Level VI - Innovation and Entrepreneurship in occupational therapy

Kurs
ARB332
Grundnivå
6 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/55
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-14
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Innovation och entreprenörskap i arbetsterapi, 6 högskolepoäng

Inplacering

Ingår i Arbetsterapeutprogrammet (V1ART)

Huvudområde med fördjupning

SAATA Arbetsterapi - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänd kurs:

• ARB111 Aktivitet och vardagsliv

• ARB112 Vetenskaplig teori och metod I

• ARB131 Aktivitet i ett föränderligt samhälle

• ARB141 Innovation, teknik och digitala miljöer

• ARB151 Anatomi och Fysiologi

• ARB212 Medicinska ämnen I

• ARB222 Den arbetsterapeutiska processen

• ARB232 Arbetsterapi fortsättningskurs II – Evidensbaserad praxis

• ARB241 Medicinska ämnen II

• ARB251 Aktivitet som mål och medel i förändringsprocesser

Samt genomgången kurs:

• ARB322 Arbetsterapi i komplexa miljöer

• ARB323 Arbetsterapi fortsättningskurs V – Verksamhetsförlagd utbildning

Innehåll

Verksamhetsorganisation och förändring/utveckling

Identifiera en utmaning i en verksamhet och arbeta fram en utvecklingsidé/projekt

Arbeta intraprenöriellt och entreprenöriellt som arbetsterapeut

Målstyrda, målsökande och idédrivna utvecklingsprocesser

Olika typer av utvecklingsarbeten – innovation, utveckling, förbättring

Kontakt med verksamhet för att identifiera behov och återkoppling

Metoder och verktyg i utvecklingsarbeten

- SWOT - hinder och möjlighet

- PDSA hjulet – en struktur för förbättringsarbete

- PITCH – presentera engagerande och intresseväckande

- LOOPA – löpande kommunicera och interagera med målgrupp/användare om behov/utmaning lösning/idé och implementering.

- LEAN CANVAS

Mål

Kunskap och förståelse

Förstå, kunna redogöra för och resonera kring begreppen innovation och entreprenörskap och dess relevans för arbetsterapeuten som profession.

Redogöra för innebörden av olika utvecklingsarbeten på verksamhetsnivå

Redogöra för olika arbetssätt i förbättrings- och utvecklingsarbeten


Färdighet och förmåga

Identifiera och undersöka verksamhetsrelaterade problem, utmaningar eller "gap" med behov av kreativt utvecklingsarbete

Framställa en idé för ett innovativt projekt innehållande problemställning, formulera vision/mål med projektet testa er idé och presentera en tänkt plan för implementering och utvärdering

Pedagogiskt presentera projektidén i ett verksamhetssammanhang.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

I grupp muntligt reflektera över aktivitetsvetenskapens användbarhet för att utveckla en hållbar aktivitetsarena.

Värdera er idé/projekt utifrån dess nytta och risker på mikro- , meso- och makronivå,

Reflektera över

  • verksamhetsrelaterade styrkor och svagheter, möjligheter och hot för implementering av projektet 
  • värdet av utvecklingsarbetet utifrån ett arbetsterapeutiskt/aktivitetsvetenskapligt och dess möjlighet att stärka hållbarheten i verksamheten
  • möjligheter med att arbeta enligt deltagarorienterad design eller i ett samskapande (loopning)
  • på vilket sätt projektets ide´ stärker delaktigheten
  • etiska och normkritiska aspekter
  • kritiskt diskutera implementering utifrån ett teoretiskt perspektiv i relation till utvecklingsarbetet

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker genom: föreläsning, seminarier, workshopsarbete i grupp. Kursen bygger på ett entreprenöriellt lärande som sker under handledning av kursens lärare och i relation till verksamhet som anger uppdrag för utvecklingsprojektet som utmynnar i examinationsuppgiften.

Examinationsformer

Examination sker genom muntlig redovisning baserat på ett skriftlig underlag.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

För studierna krävs tillgång till dator och internetuppkoppling.