Arbetsterapi fortsättningskurs VI – Innovation och entreprenörskap i arbetsterapi
Occupational therapy - Intermediate Level VI - Innovation and Entrepreneurship in occupational therapy
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Ingår i Arbetsterapeutprogrammet (V1ART)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkänd kurs:
• ARB111 Aktivitet och vardagsliv
• ARB112 Vetenskaplig teori och metod I
• ARB131 Aktivitet i ett föränderligt samhälle
• ARB141 Innovation, teknik och digitala miljöer
• ARB151 Anatomi och Fysiologi
• ARB212 Medicinska ämnen I
• ARB222 Den arbetsterapeutiska processen
• ARB232 Arbetsterapi fortsättningskurs II – Evidensbaserad praxis
• ARB241 Medicinska ämnen II
• ARB251 Aktivitet som mål och medel i förändringsprocesser
Samt genomgången kurs:
• ARB322 Arbetsterapi i komplexa miljöer
• ARB323 Arbetsterapi fortsättningskurs V – Verksamhetsförlagd utbildning
Innehåll
Verksamhetsorganisation och förändring/utveckling
Identifiera en utmaning i en verksamhet och arbeta fram en utvecklingsidé/projekt
Arbeta intraprenöriellt och entreprenöriellt som arbetsterapeut
Målstyrda, målsökande och idédrivna utvecklingsprocesser
Olika typer av utvecklingsarbeten – innovation, utveckling, förbättring
Kontakt med verksamhet för att identifiera behov och återkoppling
Metoder och verktyg i utvecklingsarbeten
- SWOT - hinder och möjlighet
- PDSA hjulet – en struktur för förbättringsarbete
- PITCH – presentera engagerande och intresseväckande
- LOOPA – löpande kommunicera och interagera med målgrupp/användare om behov/utmaning lösning/idé och implementering.
- LEAN CANVAS
Mål
Kunskap och förståelse
Förstå, kunna redogöra för och resonera kring begreppen innovation och entreprenörskap och dess relevans för arbetsterapeuten som profession.
Redogöra för innebörden av olika utvecklingsarbeten på verksamhetsnivå
Redogöra för olika arbetssätt i förbättrings- och utvecklingsarbeten
Färdighet och förmåga
Identifiera och undersöka verksamhetsrelaterade problem, utmaningar eller "gap" med behov av kreativt utvecklingsarbete
Framställa en idé för ett innovativt projekt innehållande problemställning, formulera vision/mål med projektet testa er idé och presentera en tänkt plan för implementering och utvärdering
Pedagogiskt presentera projektidén i ett verksamhetssammanhang.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
I grupp muntligt reflektera över aktivitetsvetenskapens användbarhet för att utveckla en hållbar aktivitetsarena.
Värdera er idé/projekt utifrån dess nytta och risker på mikro- , meso- och makronivå,
Reflektera över
- verksamhetsrelaterade styrkor och svagheter, möjligheter och hot för implementering av projektet
- värdet av utvecklingsarbetet utifrån ett arbetsterapeutiskt/aktivitetsvetenskapligt och dess möjlighet att stärka hållbarheten i verksamheten
- möjligheter med att arbeta enligt deltagarorienterad design eller i ett samskapande (loopning)
- på vilket sätt projektets ide´ stärker delaktigheten
- etiska och normkritiska aspekter
- kritiskt diskutera implementering utifrån ett teoretiskt perspektiv i relation till utvecklingsarbetet
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker genom: föreläsning, seminarier, workshopsarbete i grupp. Kursen bygger på ett entreprenöriellt lärande som sker under handledning av kursens lärare och i relation till verksamhet som anger uppdrag för utvecklingsprojektet som utmynnar i examinationsuppgiften.
Examinationsformer
Examination sker genom muntlig redovisning baserat på ett skriftlig underlag.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
För studierna krävs tillgång till dator och internetuppkoppling.