Kursplan

Arbetsterapi fortsättningskurs – Ledarskap

Occupational therapy Intermediate Level - Leadership

Kurs
ARB361
Grundnivå
3 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1185
Ikraftträdandedatum
2025-03-21
Beslutsdatum
2025-03-21
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Arbetsterapi fortsättningskurs – Ledarskap , 3 högskolepoäng

Inplacering

Kursen kan ingå i följande program: 1) Arbetsterapeutprogrammet (V1ART).

Huvudområde med fördjupning

SAATA Arbetsterapi - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Godkända kurser:

ARB111 Arbetsterapi grundkurs I Aktivitet och vardagsliv, ARB112 Vetenskaplig teori och metod I, ARB131 Arbetsterapi grundkurs II Aktivitet i ett föränderligt samhälle, ARB141 Arbetsterapi grundkurs III Innovation, teknik och digitala miljöer, ARB151 Anatomi och Fysiologi, ARB212 Medicinska ämnen I, ARB222 Arbetsterapi fortsättningskurs I Den arbetsterapeutiska processen, ARB232 Arbetsterapi fortsättningskurs II – Evidensbaserad praxis, ARB241 Medicinska ämnen II, ARB251 Arbetsterapi fortsättningskurs III Aktivitet som mål och medel i förändringsprocesser, ARB322 Arbetsterapi fortsättningskurs IV Arbetsterapi i komplexa miljöer, ARB323 Arbetsterapi fortsättningskurs V – Verksamhetsförlagd utbildning.

Samt genomgången kurs: ARB352 Arbetsterapi fortsättningskurs VII - Verksamhetsförlagd utbildning

Innehåll

  • Ledarskap
  • Konflikthantering
  • Arbetsgruppers utveckling

Mål

Kunskap och förståelse 

Resonera kring medarbetarskapets relation till ledarskap.


Färdighet och förmåga

Reflektera kring arbetsgruppers utveckling.

Reflektera kring olika former av ledarskap.

Reflektera kring grundläggande principer i hantering av utmaningar i samband med ledarskap.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

I grupp jämföra och diskutera utmaningar i samband med ledarskap och konflikthantering.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen präglas av interaktivt och studentcentrerat lärande. Förutom föreläsningar förekommer individuella och gruppbaserade studieuppgifter, seminarier samt workshops.

Undervisningsspråk svenska. Undervisning kan även komma att ske på engelska.

Examinationsformer

För godkänt betyg i kursen krävs godkända studieuppgifter (två uppgifter), närvaro och aktivt deltagande i studiegruppsarbeten, ett seminarium och två workshops samt godkänd muntlig gruppexamination. Med aktivt deltagande i seminarium menas att studenten reflekterar och argumenterar för egna ställningstaganden i det som diskuteras. I händelse av frånvaro vid obligatoriska moment ska igentagning ske enligt anvisning av kursansvarig lärare.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Formativ kursvärdering sker muntligt med studenterna under kursens gång genom muntligt dialog mellan studenter och kursansvariga lärare. Summativ kursvärdering genomförs skriftligt via elektronisk enkät på Göteborgs universitets lärplattform.

Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och publiceras på Göteborgs universitets lärplattform. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Krav på tillgång till dator och internet.