Praktik på förlaget Galago gav mersmak för manusarbete

Han älskar serier och har alltid haft en fascination för historieberättande. Som en del i sin utbildning Redaktionell praktik har nu Christoffer Kristensen varit en termin på bokförlaget Galago.

– Jag fick mer ansvar än jag trodde, säger han.

Christoffer Kristensen har alltid sett en tjusning i bra berättelser, oavsett om de har skildrats via en bok, ett seriealbum, en film eller en tv-serie.

– Jag var nyfiken på lära mig mer om det och ville börja med grunden, litteraturen, säger han.

"Bra och gedigen utbildning"

Efter ett års litteraturvetenskap började Christoffer Kristensen läsa Redaktionell praktik, en kandidatutbildning med inriktning mot förlags- och tidskriftsbranschen.

porträtt Christoffer Kristensen

– Allt har motsvarat mina förväntningar, det är en bra och gedigen utbildning med både teori och praktik. Vi har fått lära oss att skapa events, vi har släppt en bok och gjort praktik, det har varit fantastiskt!

Älskar serier

Sista terminen består enbart av praktik. Eftersom Christoffer Kristensen älskar serier hade han Galago – ett förlag inriktat på seriealbum och som också ger ut en tidning – högt upp på sin önskelista.

– Att jag fick platsen berodde nog både på tur och på att jag hade mycket erfarenhet av att läsa serier.

Nervöst i början

På grund av pandemin blev praktiken mestadels på distans, Galagos kontor ligger i Stockholm. I början var det ”extremt spännande, läskigt och nervöst”, tycker Christoffer Kristensen.

– Jag tvivlade mycket på min egen erfarenhet, och funderade på om mina kunskaper skulle räcka. Jag fick börja enkelt, med korrläsning, och det gick bra. Sedan fick jag fortsätta med att översätta serier som skulle förberedas för försäljning utomlands. Det var läskigt, framförallt var de tekniska bitarna svåra eftersom serierna från början är tecknade för hand. Där fick jag leta fram en youtube-tutorial och sedan gick det också bra.

Fick vara med och bedöma manus

Så småningom fick Christoffer Kristensen ta sig an fler arbetsuppgifter, till exempel göra intervjuer med författare som var på väg att ge ut ett seriealbum, läsa manus och vara med och bedöma om de skulle ges ut eller inte.

– Jag är lite förvånad, jag fick mer ansvar än jag trodde från början. Jag märkte också att alla de saker vi hade lärt oss under utbildningen betydde något, jag kände att ”jag kan det här, jag är duktig på det här”. Sedan kändes allt väldigt mycket enklare.

Vad hade du med dig från din utbildning som du hade nytta av under praktiken?

– Nästan allt! När vi i klassen jobbade med vår novellsamling fick vi göra event, ha författarsamtal med varandra och hålla redaktionella möten om innehållet, de bitarna var direkt applicerbara på det jag fick göra hos Galago.

Hade stor nytta av litteraturkunskaperna

Christoffer Kristensen hade räknat med att han skulle ha nytta av det praktiska han lärt sig under utbildningen, men när han satt och läste manus märkte han också att han hade stor nytta av det han läst om litteraturhistoria och litteraturkanon.

– Det kom till exempel in ett seriemanus baserat på en känd författares författarskap, och min bakgrund underlättade min bedömning av manuset, jag kunde se om poängen i serien gick fram eller inte. Jag trodde kanske inte att mina kunskaper om 1600-talspoesi skulle behövas men det gjorde de! Det blev jag förvånad över. Det handlar om att se en helhet, att kunna sätta in manus i en kontext.

Fysiskt tungt arbete

Ytterligare en sak som förvånade Christoffer Kristensen var hur varierat – och tungt rent fysiskt – arbetet på ett förlag kan vara. Vid ett tillfälle rensade han ett helt lager som skulle tömmas, en annan gång kom det 2 500 exemplar av en kokbok till Göteborg som skulle signeras och packas om och sedan skickas iväg igen.

– Jag har tidigare jobbat som styckare och är van vid att hantera stora ordrar och packa effektivt, det gjorde att vi blev klara en dag tidigare med böckerna än det var tänkt. Då insåg jag hur mycket fysiskt arbete som finns på ett förlag, det är lätt att glömma bort det.

Har fått extrajobb

Efter praktiken har det blivit tydligt för Christoffer Kristensen vad han vill göra härnäst: han vill fortsätta jobba med manusläsning och lektörsuppdrag, arbeta sig in i branschen mer och mer. Redan nu har han fått lite extrajobb i form av manusläsning och research.

– Jag har fått ett självförtroende efter praktiken, att jobba i branschen var väldigt avlägset innan men nu känns det mer definierat vad jag vill göra. Jag har också blivit inspirerad av mina klasskompisar, en tjej i klassen har till exempel har redan dragit igång en lektörsfirma. Jag känner att jag vill göra det här helhjärtat.

Text: Elin Widfeldt

Här finns en av de texter Christoffer Kristensen skrev under praktiken:

Fabian Göransons magiska formatresa

Redaktionell praktik

Utbildningen var tidigare en rekommenderad studiegång (fristående kurser som lades ihop och tillsammans utgjorde en examen) men är numera ett litteraturvetenskapligt kandidatprogram (tre år). Redaktionell praktik ges vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Göteborgs universitet.

Christoffer Kristensens tips till dig som funderar på att läsa Redaktionell praktik:

”Om man känner att man har något intresse för litteratur, förlagsverksamhet och böcker – sök! Det är extremt givande, våga ta chansen! Det gjorde jag, det var så värt. Man behöver inte vara värsta läslusen, det går att hitta något givande i utbildningen som passar just dig”.