Åtta idrottshögskolor i Central- och Östeuropa har lanserat egna jämställdhetsplaner. Syftet är att motverka könsbaserat våld och stärka jämställdheten inom idrottsutbildningar i Europa. Göteborgs universitet har varit en av expertpartnerna tillsammans med South East European Research Centre och European Science Foundation.
Suzanne Lundvall är en av de forskare från Göteborgs universitet som har bidragit i EU-projektet SUPPORTER, där åtta idrottshögskolor utvecklat inkluderande jämställdhetsplaner.”
Jämställdhetsplanerna är resultatet av tre års arbete inom det EU-finansierade projektet SUPPORTER och de deltagande lärosätena kommer från sydöstra Europa med en stark tradition att utbilda idrottare vid särskilda idrottsuniversitet.
– Här har idrottsvärldens uppdelning mellan kvinnlig och manlig idrott länge varit självklar, med normer som styrt vad som värderats och fått legitimitet. Jämställdhetsplanerna bidrar till att uppmärksamma och reformera idrottens struktur och de villkor som studenter och lärare arbetar under, säger Suzanne Lundvall, professor i idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet och en av projektets experter.
Ett deltagande arbetssätt
Arbetet med att ta fram planerna har byggt på en inkluderande och evidensbaserad process. De medverkande idrottshögskolorna har genomfört jämställdhetsanalyser, utformat skräddarsydda handlingsplaner och deltagit i mentorskap, utbildningar och gemensamt lärande. På så sätt har varje institution kunnat identifiera sina särskilda utmaningar och behov, samtidigt som de fått stöd av projektets expertpartners.
Planerna innehåller både formella aspekter kring jämställdhet och konkreta åtgärder som ska genomföras och följas upp. De uppmuntrar också till samarbete med olika aktörer utanför akademin för att öka medvetenheten om könsbaserat våld och skapa mer inkluderande miljöer.
– Jämställdhetsplanerna spelar en aktiv roll i att skapa medvetenhet kring könsbaserat våld och i hur ökad jämställdhet kan säkerställas. De omfattar särskilda åtgärder som ska följas upp och utvecklar dessutom samarbeten med viktiga intressenter, säger Suzanne Lundvall.
Utvecklat träningsmoduler
Göteborgs universitet har bidragit med en litteraturöversikt över forskning om sport, genus och könsbaserat våld i högre utbildning. Dessutom har forskare utvecklat tre så kallade träningsmoduler som består av föreläsningar och workshops, medverkat i projektets policygranskning och varit delaktiga i slutrapporten där rekommendationer har formulerats.
– Projektet har gett unika inblickar i arbetsvillkor på lärosäten i sydöstra Europa som är inriktade mot idrott, och i hur de navigerar mellan att träna idrottare för kommande mästerskap och samtidigt erbjuda högre utbildning inom idrott. SUPPORTER har bidragit med kunskap, stöd och struktur för det fortsatta arbetet med jämställdhet och motverkande av könsbaserat våld, säger Suzanne Lundvall.
Inspiration för fler
De framtagna planerna bygger på fyra nyckelord: innovation (att utveckla nya lösningar och arbetssätt), inkludering (att skapa miljöer där alla kan delta på lika villkor), intersektionalitet (att ta hänsyn till hur olika maktordningar och identiteter samverkar, till exempel kön, ålder och etnicitet) och genomslag (att arbetet ska få faktisk effekt och leda till förändring). På så sätt fungerar de som inspiration för andra universitet och idrottsutbildningar som vill utveckla egna jämställdhetsstrategier.
Suzanne Lundvall hoppas att projektet ska bidra till att säkerställa jämställda villkor för studenter som är utövare, tränare och organisatoriska ledare inom idrotten, men också inom akademin i stort.
– SUPPORTER visar att långsiktiga förändringar är möjliga när jämställdhetsfrågor integreras på alla nivåer inom utbildning och forskning. Med de åtta nya 4I-GEPs finns nu en konkret grund för att skapa tryggare, mer inkluderande och jämställda miljöer för både studenter och personal.
FAKTA OM SUPPORTER
SUPPORTER är ett samarbete mellan elva europeiska partners. Forskargruppen vid Göteborgs universitet är multidisciplinär och består av forskare från tre institutioner: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Institutionen för kost- och idrottsvetenskap och Nationella sekretariatet för genusforskning vid GU.
Partners: Fondation Europeenne de la Science (ESF), Frankrike (Projektkoordinator); Göteborgs universitet (GU), Sverige; Kentro Erevnon Notioanatolikis Evropis Astiki mi Kerdoskopiki Etaireia (SEERC), Grekland; Univerzitet u Banjoj Luci (UNIBL), Bosnien & Herzegovina; Univerza v Lubljani (UL), Slovenia; Univerzita Karlova (CU), Tjeckien; Natsionalna Sportna Akademiya Vassil Levski (NSA), Bulgarien; Lietuvos Sporto Universitetas (LSU), Litauen; Universitatea de Vest din Timisoara (uvt), Romaniän; Georgian State Teaching University of Physical Education and Sport (GSTUPES), Georgien; Institutia Publica Universitatea de Educatie Fizica si Sport (SUPES), Moldavien