SUPPORTER logotype

SUPPORTER: Säkra idrottsutbildning genom innovativa och inkluderande jämställdhetsplaner

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
ca 15 miljoner SEK
Projekttid
2023 - 2025
Projektägare
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Finansiär
EU Horizon Europe

Kort beskrivning

EU är engagerat i jämställdhet inom alla sektorer och branscher, inklusive det europeiska forskningsområdet. I detta sammanhang är jämställdhetsplaner ett viktigt policyinstrument. Att ha en jämställdhetsplan är därför numer ett berättigandekriterium för EU-finansiering. Men dessa planer är sällan inkluderande eller intersektionella, och inkluderar inte genusbaserat våld. Syftet med SUPPORTER är därför att främja jämställdhet för alla inom forskning och innovation inom det europeiska forskningsområdet, med särskild hänvisning till genusbaserat våld, genom att utveckla inkluderande och intersektionella jämställdhetsplaner. Projektet stöder institutioner att utveckla intersektionella, innovativa, inkluderande och effektfulla jämställdhetsplaner, skräddarsydda för idrottsinstitutioner för högre utbildning och som uttryckligen tar itu med genusbaserat våld. Projektet samskapar ett innovativt kapacitetsbyggande och ömsesidigt lärandeprogram, och ger stöd och mentorskap för utvecklingen av jämställdhetsplaner. SUPPORTER implementerar ett vänortsinspirerat tillvägagångssätt, metodologiskt baserat på tre sammanlänkade processer: analytisk, reflekterande och implementering.

SUPPORTER är ett samarbete mellan elva europeiska partners. Forskargruppen vid Göteborgs universitet är multidisciplinärt och består av forskare från tre institutioner: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Institutionen för kost- och idrottsvetenskap och Nationella sekretariatet för genusforskning vid GU.

Forskare vid GU: Sofia Strid, Angelica Simonsson, Karin Grahn, Suzanne Lundvall

Partners: Fondation Europeenne de la Science (ESF), Frankrike (Projektkoordinator); Göteborgs universitet (GU), Sverige; Kentro Erevnon Notioanatolikis Evropis Astiki mi Kerdoskopiki Etaireia (SEERC), Grekland; Univerzitet u Banjoj Luci (UNIBL), Bosnien & Herzegovina; Univerza v Lubljani (UL), Slovenia; Univerzita Karlova (CU), Tjeckien; Natsionalna Sportna Akademiya Vassil Levski (NSA), Bulgarien; Lietuvos Sporto Universitetas (LSU), Litauen; Universitatea de Vest din Timisoara (uvt), Romaniän; Georgian State Teaching University of Physical Education and Sport (GSTUPES), Georgien; Institutia Publica Universitatea de Educatie Fizica si Sport (SUPES), Moldavien

SUPPORTER på EC CORDIS: https://cordis.europa.eu/project/id/101094529
SUPPORTER hemsida: https://www.supporter-project.eu