Maria Sundin tilldelas Naturvetenskapliga fakultetens Synergipris 2023

Maria Sundin är en framstående, inspirerande och otroligt aktiv kunskapsspridare. Hon kan skapa sömlösa tvärvetenskapliga kopplingar mellan astronomi och områden som konst, historia, musik och sport. Nu tilldelas hon Naturvetenskapliga fakultetens Synergipris 2023 för sina insatser inom samverkan.

Maria Sundin
Foto: Johan Wingborg

Hur känns det att tilldelas Synergipriset 2023?
− Jag är verkligen glad! Dekanen ringde mig och berättade bara några minuter innan jag skulle föreläsa, så jag hade inte tid att smälta nyheten. Det blev nog en extra energifylld föreläsning om astronomi och konst. Det betyder oerhört mycket att just min samverkansgärning uppmärksammas. Det ger stöd till att jag gör något bra och inspiration till att fortsätta.

Vad håller du på med för samverkan för tillfället?
Närmast på agendan under hösten är två program av GoKväll för SVT i Umeå, Nobelprismuseets podd Idéer som förändrar världen och ett föredrag för fysikintresserade gymnasister på Lise Meitner-dagarna i Stockholm. Nyligen spelade jag också in material till en kommande dokumentär om UFO:n på TV4 tillsammans med Felix Herngren där jag berättar om min naturvetenskapliga syn på fenomenet. Den sänds i vår. Vidare har jag haft långvariga samarbeten med P4 Extra i Göteborg, GoKväll för SVT, Christer och Morgan rapporterar i P3, Alltinget under ledning av Lasse Swahn och Nobelredaktionen på SVT. Det har varit en fantastisk skola att gå i! Dessutom har jag under året debuterat som författare med en kort faktabok om ridskolor. Jag har två kontrakt till på kommande böcker. Det blir en till om hästar 2024 och en inom astronomi 2025. Författandet ligger utanför min tjänst, men är ytterligare ett sätt att sprida kunskap.

Hur ser du på din samverkansgärning?
− Jag har hunnit reflektera en hel del över varför jag gör samverkan. Den absolut viktigaste, och i grunden avgörande, anledningen är att jag tycker att astronomi och fysik är viktiga ämnen och jag vill ta alla chanser att väcka intresse och berätta om vad som händer. En annan anledning är att göra folk glada. Vad jag har hört så är det många som mår bra av att få tänka på helt nya och spännande saker som inte berör ett relativt polariserat samhälle med dystra budskap. Att prata om galaxer är inte så minerat, utan det kan de flesta göra tillsammans. Det skapar optimism och framtidstro att visa vilka positiva och svåra saker mänskligheten klarar av. Ytterligare anledningar är att universitetet exponeras, att synas som kvinnlig fysiker och i bästa fall vara en förebild. BBC har haft orden ”inform, educate and entertain” i sitt uppdrag, och jag försöker få med de delarna på olika sätt till olika målgrupper.

Vilka utmaningar ser du med samverkan?
Bland det svåraste är att mycket inte går att planera. Ofta ringer en journalist och vill ha snabba svar oavsett hur det ser ut i mitt schema. I grunden är jag inte jätteintresserad av att synas. Det är oftast inte därför man blir fysiker tror jag. För mig är det viktigaste att kunskapen når ut, inte att det är just jag som för ut den. Därför är jag lite extra glad över att jag kanske attraherar många frågor på grund av min erfarenhet, och jag sprider dem i allt högre grad vidare till andra. Lite på samma linje får jag frågor om att uttala mig eller medverka i saker som inte har med min kompetens att göra, och det försöker jag undvika. Den totala arbetssituationen för mig och de flesta är sådan att man hela tiden måste välja vad man ska göra och vad man inte ska göra. Eftersom samverkansuppdraget är lite otydligare än undervisning och forskning är det lätt att det väljs bort om man inte har starka skäl och får stöd från ledningen.

Motivering till priset

Maria Sundin är en framstående, inspirerande och otroligt aktiv kunskapsspridare. Sedan mitten av 90-talet har hon, tack vare sin mångsidighet, agerat inom en bred vetenskaplig arena och många samverkansaktiviteter. Genom sitt hängivna arbete delar hon nyheter och kunskap om aktuell forskning med allmänheten, och inspirerar samtidigt till ett ökat intresse för naturvetenskap och teknik i stort. Maria lyckas både underhålla och undervisa om vetenskap i olika kanaler och har nått ut till otroligt många människor, i alla åldrar. Maria skapar sömlösa tvärvetenskapliga kopplingar mellan astronomi och områden som konst, historia, etnologi, musik, sport, samhällsvetenskap och hållbar utveckling. Genom detta engagerar och motiverar hon inte bara människor som redan har ett starkt intresse för just naturvetenskap, utan även de som är mindre vetenskapligt bevandrade. Hon anlitas återkommande av TV, radio, dags- och populärvetenskaplig press som expert och inspiratör. Dessutom håller hon föredrag för allmänheten och i skolvärlden, på science centers, företag och myndigheter.

Om Synergipriset

Synergipriset delas ut för att uppmärksamma goda insatser inom den Naturvetenskapliga fakultetens samverkan med det omgivande samhället. Priset består av ett verksamhetsbidrag på 250 000 kronor, för en uppskattad och framgångsrik samverkansgärning. Fakultetens priser 2023 kommer att delas ut den 19 oktober.