Ewa Wiberg håller tal för Kronprinsessan Victoria, Kronprins Haakon
– De möjligheter som Skagerak erbjuder är alldeles exceptionella. Fartyget hör till bland det bästa man kan uppbringa, inte bara i Sverige eller i Europa, utan i världen, sade rektor Eva Wiberg i sitt välkomsttal till de svenska och norska kungligheterna.

Kronprinsessan besökte forskningsfartyget Skagerak

Göteborgs universitets nya forskningsfartyg Skagerak gästades i går av Kronprinsessan Victoria, Prins Daniel och norska Kronprinsen Haakon. Besöket på Skagerak var en del i ett officiellt program som ska stärka samarbetet mellan Norge och Sverige, med fokus på gröna näringar och en kunskapsbaserad hållbar framtid.

R/V Skagerak används både i forskning, utbildning och samverkan. Göteborgs universitets rektor Eva Wiberg välkomnade därför gästerna med ett tal som betonade vikten av samarbete och väl underbyggd kunskap för att kunna fatta bra beslut för framtiden.

– Det marina området innehåller många komplexa frågor som bäst hanteras i samverkan, både mellan olika discipliner, olika lärosäten, och inte minst viktigt; mellan olika länder, sade rektor Eva Wiberg.

Havsrobotar undersöker klimatet

Under besöket berättade Sebastiaan Swart, professor i oceanografi, om sin forskning i Södra ishavet. Han berättade om Södra ishavets betydelse för jordens klimat, och om fördelarna med att använda havsrobotar i forskningen eftersom det ger möjlighet att samla in data under lång tid.

Forskaren Sebastiaan Swart berättar för Kronprinsessan Victoria
Sebastiaan Swart, professor i oceanografi, berättade om autonoma havsrobotar i forskning i Södra ishavet för Kronprinsessan Victoria, prins Daniel och Kronprins Haakon och kommunfullmäktiges ordförande Anneli Rhedin.
Foto: Johan Wingborg

– Vi håller kontakt med robotarna via satellit. Tack vare havsrobotarna kan vi fylla viktiga kunskapsluckor om samspelet mellan hav och luft när det gäller transporten av koldioxid, sade Sebastiaan Swart.

Forskning i norska fjordar

Maringeolog Irina Polovodova Asteman berättade om sin forskning på den senaste tidens syreminskning i Masfjorden, Lurefjorden och Fensfjorden på norska västkusten, något som självklart intresserade norska Kronprins Haakon.

Vi kommer förhoppningsvis att kunna säga om syreminskningen beror på klimatförändringar, av ökad mänsklig påverkan genom fiskodling, eller om det är en kombination, sade Irina Polovodova Asteman.

Byggd för forskning och utbildning

I höst ska Skagerak åka till Island och Färöarna, dels för forskning på glaciärer som smälter ner i havet, och dels för att studera betydelsen av det djupa flödet av kallt vatten som passerar Färöarna mot Atlanten. Stationschef Louise Newman berättade att Skagerak sedan invigningen i oktober snabbt blivit fullbokad, både för forskning och av företag inom marin teknikutveckling, men hon betonade att Skagerak är byggt också för studenter med ett stort akterdäck och stora labbutrymmen där många studenter kan få plats.

– Det visar på behovet av Skagerak för svensk och internationell forskning och utbildning, sade Louise Newman.

Fartygschef Louise Newman talar på däck till kungligheterna.
– Skagerak gör det möjligt för forskare att leverera den kunskap och data som behövs för att ta itu med framtidens stora frågor, sade stationschef Louise Newman i välkomsttalet till de svenska och norska kungligheterna.

Norsk teknik gör Skagerak attraktivt

Besöket avslutades på fartygets brygga, där Kronprinsessan, Prins Daniel och Kronprins Haakon fick höra stationschef Louise Newman berätta om Skageraks tekniska kapacitet, som bland annat har levererats av det norska företaget Kongsberg – något som gjorde Kronprins Haakon mycket nöjd.

– Från Kongsberg har vi bland annat en sub-bottom profiler så vi kan se lagren av sediment och berg under havsbotten, och ett multibeam-ekolod som ger information om havsbottens topografi, sade Louise Newman.