Bild på Göteborg
Foto: GIJN

Fullsatt internationell grävkonferens i Göteborg

Mer än 2 000 journalister från hela världen samlas för att tillsammans lära sig mer om undersökande journalistik på internationell grävkonferens i Göteborg.
– Vi är överväldigade av det rekordstora intresset, säger Ulla Sätereie, ordförande i Föreningen Grävande Journalister och ansvarig för JMG:s internationella masterprogram i undersökande journalistik.

Global Investigative Journalism Conference, eller GIJC23, som i år hålls i Göteborg, är världens största konferens för grävande journalistik. Över 2 000 personer väntas till Svenska Mässan den 19-22 september.

– Våra svenska kollegor, som har en rik historia av internationell undersökande journalistik, är stora anhängare av oss och därför känns det extra spännande att genomföra konferensen här, säger Brant Houston från nätverket GJIN som är arrangör och som samlar 235 medlemsorganisationer i 89 länder.

Medarrangörer är Medieinstitutet Fojo vid Linnéuniversitetet och Föreningen Grävande Journalister där Ulla Sätereie från Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) är ordförande.

Porträtt Ulla Sätereie
Ulla Sätereie
Foto: Johan Wingborg

– Vi är förstås glada över att konferensen sker i Göteborg så att även JMG:s lärare och studenter kan ta del av alla de erfarenheter och kunskaper som förmedlas, säger hon. Särskilt eftersom JMG har undersökande journalistik som profil, både i sin grundutbildning och i vårt mycket uppskattade internationella masterprogram MIJ.

Prisbelönt gästföreläsare på JMG

Under konferensen har JMG:s studenter också ordnat en exklusiv föreläsning på institutionen av Minna Knus-Galán som kommer och berättar mer om storytelling inom undersökande journalistik. Hon är en prisbelönt och internationellt erkänd reporter i grävteamet på Yle, Finlands public service-bolag.

– Idag, när den fria och oberoende undersökande journalistiken hotas på många olika sätt runtom i världen, är fortsatt nätverkande och samarbete med kollegor och organisationer över gränser både här hemma och i andra länder viktigare än någonsin, konstaterar Ulla Sätereie. Vi ser därför verkligen fram emot att samla våra internationella kollegor och kan lova en konferens i världsklass.

På programmet står 200 workshops, expertpaneler, nätverkssessioner och särskilda events, med 300 talare från runtom i världen. Det handlar bland annat om nya strategier för att avslöja organiserad brottslighet och korruption samt krigsförbrytelser.

Dessutom anordnas en förkonferens (pre-conference) dagen innan på Lindholmen Science Park för de som vill lära sig mer om exempelvis grävjournalistik och klimatförändringar, artificiell intelligens (AI) och andra innovativa metoder för undersökningar och samarbeten.

Porträtt Jenny Wiik
Jenny Wiik
Foto: Johan Wingborg

– Intresset är rekordstort med över 2 000 anmälda till konferensen och hela 550 till den här förkonferensen, berättar Jenny Wiik, forskare och lärare på JMG som arrangerat dagen.  Flera av dem är journalister från västra Sverige. Tack vare Västra Götalandsregionen kan de delta kostnadsfritt, vilket ju är jättebra.

Läs mer om:

Text: Cajsa Malmström