Under luppen: Nordiska biet konkurreras ut

Bin utför kritiskt viktiga ekosystemtjänster, framför allt genom pollinering av vilda växter och nyttoväxter. Men vårt inhemska honungsbi, det nordiska biet (Apis mellifera mellifera), har till stor del konkurrerats ut genom import av andra underarter och hybrider.

Nordiskt honungsbi
Foto: Jürg Vollmer

Det är inte bara den mörka färgen som skiljer det nordiska biet från andra biarter utan även många av dess egenskaper. Som till exempel att den förefaller vara bättre anpassad till vårt tuffa klimat med växlande väder och kalla vintrar och till vår inhemska flora än vad de importerade honungsbina är. Dagens kunskap om det nordiska biet baseras främst på anekdotiska uppgifter, så det finns ett stort behov av forskning om underarten. Bristen på vetenskaplig kunskap försvårar bevarandearbetet av hotade nordiska bisamhällen och deras viktiga roll för vår miljö i Norden.

Göteborgs universitet bedriver tillsammans med Nordens Ark, Högskolan i Skövde och Norsk birøkterlag ett forskningsprojekt om nordiska bin.

Text: Linnéa Magnusson