laser i ett laboratorium.
Foto: Johan Wingborg

Eureka!: Kameran som filmar de kortaste ögonblicken

Plötsligt händer det. Ett långvarigt forskningsprojekt får ett genombrott eller plötsligt spelar slumpen forskarna i händerna. En ny avgörande upptäckt är gjord.

UTVECKLINGEN inom laserteknik går inte raketsnabbt, den går lasersnabbt! Nu har forskare från Göteborgs universitetet tillsammans med forskare från Tyskland och USA utvecklat världens snabbaste laserkamera.

Kameran kan skapa tvådimensionella filmer med en rekordhastighet av 12,5 miljarder bilder per sekund.

MED DENNA SUPERKAMERA går det att följa förloppet av förbränningen av kolvätebränslen som producerar sotpartiklar i nanostorlek, olika ljusfenomen och polycykliska aromatiska kolväten som är skadliga för miljön. Sotpartiklarna från kolväten utgör 70 procent av materien i rymden och är även intressant nanomaterial som kan tillämpas inom elektronik och energi.

Laserkameran går även att använda inom andra forskningsområden, som fysik, kemi, biologi, medicin, energi och miljöforskning.

Läs mer om forskningen: Världens snabbaste laserkamera filmar förbränning i realtid

Text: Linnéa Magnusson