Foto på de tre som är med i podcasten om barnfetma
Med i poddsamtalet är från vänster; Margareta Gustavsson Kubista, Jovanna Dahlgren och Susanne Lj Westergren

Podcast – om barnfetma med Jovanna Dahlgren

Ungefär 20 procent av barn och ungdomar i Sverige har fetma eller övervikt. Förutom en social stigmatisering med psykisk ohälsa på köpet, påverkar fetma hälsan negativt med risk för följdsjukdomar som bland annat diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

I denna podcast berättar Jovanna Dahlgren, professor i pediatrisk endokrinologi, om vilka som är i riskzonen och hur samhället ska göra för att motverka detta.

Det handlar om att upptäcka och behandla tidigt, redan i 2-4 års åldern kan sjukdomen upptäckas. Bra förebyggande åtgärder kan bland annat vara förändringar i uppväxtmiljön, vilken mat som finns tillgänglig och samverkan mellan vård, skola och idrottsföreningar.

Lyssna på Akademilivs podcast

Hon intervjuas i denna podcast av Margareta Gustfsson Kubista pressansvarig och Susanne Lj Westergren webbredaktör från Sahlgrenska akademin.

Akademiliv är en podcast från Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. Kontakt oss gärna på akademiliv@gu.se.