Vart leder en bro av poesi?
Kort beskrivning
Vart leder en bro av poesi? Ett ULF-projekt om läs- och skrivutveckling genom arbete med poesi i åk F-3.
Syftet med studien är att genom samverkan mellan lärare i årskurs F-3, forskare och en poet utforska och utveckla lärares förmåga att göra didaktiska val i samband med läs- och skrivutvecklande arbete, och i samband med det utnyttja poesi som resurs för elevernas lärande. Poesi uppfattas då som ett estetiskt uttryck som kan förbindas med andra estetiska uttryck, som bild och musik.
Mer information om projektet
I projektet används antologin En bro av poesi, inklusive lärarhandledningar, (red. Boglind & Nordlund, 2021). Studien sker i två skolor som skiljer sig åt genom elevernas socioekonomiska bakgrund och språkliga kompetens.
Forskningsfrågor
Följande forskningsfrågor är aktuella men kan delvis komma att förändras under projektets gång:
- Hur kan dikterna i antologin, inklusive illustrationer, filmer och didaktiska frågor, få betydelse för elevers läs- och skrivutveckling
- Vad spelar utformningen av antologin för roll för lärarnas arbete och elevernas möjligheter till utveckling?
- Hur kan elevers språkliga förmågor tillvaratas och utvecklas genom arbete med poesi?