handske
Foto: anton maksimov

Utvärdering av en ny teknologi med digital feedback för att förbättra handhygien i sjukvården

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Kort beskrivning

Det finns för närvarande behov av att utveckla nya metoder för att utvärdera hur väl handhygienrutiner följs i sjukvården för att kunna förbättra detta och på så sätt reducera infektionsrisken. Förbättrad handhygien kan minska patienters lidande och patientsäkerheten. Utöver detta är en god handhygien mer kostnadseffektiv. Implementering av feedback på hur väl handhygienen följs kan föbättra effekterna av riktlinjer för handhygien.

Syfte

Syftet med denna integrerade kunskapsöverföringsstudie är att utveckla och testa en mångfacetterad intervention för genomförbarhet, acceptans och effektivitet. Interventionen kommer att skräddarsys för att passa sammanhanget i operationssalen  för att främja operationsteamets användning av aseptiska tekniker vid vård av sköra personer som genomgår akut frakturoperation i höften. Genom att använda  detta tillvägagångssätt utgår vi från hypotesen att man genom stärkt ledarstöd, partnerskap mellan forskare, chefer och vårdpersonal kan utgöra en solid grund för ett hållbart genomförande av patientsäkerhetsinnovationer.

Design

Detta är en mixed method, prospektiv, kontrollerad implementeringsstudie med en inkluderad processutvärdering. Två kirurgiska avdelningar av samma storlek kommer att ingå: en kommer att väljas ut som experimentell avdelning och den andra som kontroll.

Förutom standardutbildning inom handhygien kommer försöksavdelningen att delta i en integrerad kunskapsöverföringsintervention.

Förväntat värde, teoretisk och klinisk relevans

Att förbättra användningen av aseptiska tekniker och ett personcentrerat tillvägagångssätt vid operation av sköra äldre har potential att förbättra vårdkvaliteten och främja välbefinnandet för denna grupp patienter.

Dessutom kan detta på längre sikt minska förekomsten av återinläggningar, sjukhusvistelse, dödlighet och sjuklighet samt kostnader och patienters lidande.

Ledarskapsstödet och inlärningslaboratorierna kommer att bidra med kunskap och förståelse för hur chefer kan stärkas för att förmedla förändringar och bidra till utvecklingen av ett effektivt ledarskap samt skapa ny kunskap om hur interprofessionellt lärande i operationssalen kan underlättas. Denna kunskap är väsentlig för att åstadkomma  effektiva strategier för att förbättra patientsäkerheten genom effektiv kommunikation, beslutsfattande och teamwork.

Projektet har potential att öka vår förståelse för vilka implementeringsstrategier som är mest lämpade för att förmedla beteendeförändringar  inom klinisk praxis . Genom att använda både ledarskapsinternvention i kombination med en integrerad kunskapsöverföring och ett partnerskapsbaserat tillvägagångssätt på ett nytt sätt kommer vi att främja vår förståelse och förfina implementeringsvetenskapen som en bas för ytterligare teoretisk utveckling.

Forskare