kirurger som opererar

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Kort beskrivning

Projektet syftar till att förbättra användningen av aseptiska tekniker och att införa ett personcentrerat arbetssätt under operation. För äldre patienter har detta potential att förbättra vårdkvaliteten och främja välbefinnandet hos sköra patienter. Dessutom kan detta på längre sikt minska förekomsten av akut kirurgi, sjukhusvistelse, dödlighet, sjuklighet, kostnader samt patientens lidande.

Syftet med denna kunskapsöverföring eller Integrated Knowledge Translation (IKT)  är att utveckla och testa en mångfacetterad intervention för genomförbarhet, acceptans och effektivitet. Interventionen kommer att skräddarsys för att passa sammanhanget i operationssalen  och för att främja operationsteamets användning av aseptiska tekniker vid vård av sköra personer som genomgår akut frakturoperation i höften.

Genom att använda ett iKT -tillvägagångssätt utgår vi från hypotesen att man med stärkt ledarskap och partnerskap mellan forskare, chefer och vårdpersonal kan skapa en solid grund för ett hållbart genomförande av patientsäkerhetsinnovationer.

Design

Detta är en mixed method  prospektiv kontrollerad implementeringsstudie och en processutvärdering. Två kirurgiska avdelningar av samma storlek kommer att ingå varav en kommer att väljas ut som experimentell avdelning och den andra som kontroll.

Förväntat värde, teoretisk och klinisk relevans

Att förbättra användningen av aseptiska tekniker och ett personcentrerat tillvägagångssätt under operation hos äldre har potential att förbättra vårdkvaliteten och främja välbefinnandet. Ledarskapsinterventionerna och lärandet kommer att bidra med kunskap och förståelse för hur chefer kan stödjas för att facilitera förändringar och bidra till utvecklingen av ett effektivt ledarskap. Dessutom skapas ny kunskap om hur interprofessionellt lärande i operationssalen kan främjas.

Denna kunskap är väsentlig för att uppnå effektiva strategier som kan förbättra patientsäkerheten genom adekvat kommunikation, beslutsfattande och samarbete.  Projektet har också potential att öka vår förståelse för vilka implementeringsstrategier som är mest lämpade för att uppnå beteendeförändringar i förhållande till förebyggande innovationer inom klinisk praxis i operation.

Genom att använda både Leadership Intervention modellen i kombination med ett partnerskapsbaserat arbetssätt  på ett nytt sätt kommer vi att främja vår förståelse och förfina implementeringsvetenskapen som en bas för ytterligare teoretisk utveckling.

Forskare

Annette Erichsen Andersson