ISOCC – Interaktionen mellan subjektiva och objektiva svårigheter vid kognitiv kommunikationsnedsättning

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Finansiär
Vetenskapsrådet

Kort beskrivning

Projektet undersöker hur språkliga och kommunikativa nedsättningar påverkar personer med förvärvad hjärnskada eller postcovid i ett longitudinellt perspektiv. Projektet fokuserar på personernas egen upplevelse av sitt språk och kommunikation med fokus på de som har en lätt eller måttlig påverkan.

Bakgrund

Förvärvade hjärnskador och neurologiska sjukdomar är vanliga och får ofta konsekvenser för både språket och kommunikationsförmågan. Det kan handla om att ibland tappa ord eller svårigheter att delta i samtal med flera personer, vilket för individen som drabbas kan skapa stor frustration och leda till sociala begränsningar. Vi vet att för många som drabbas så är de språkliga och kommunikativa svårigheterna kroniska och något man lever med resten av sitt liv. Det är också känt att dessa språkliga och kommunikativa svårigheter leder till sämre livskvalitet och begränsningar i vardagen. Men vi vet mindre om hur personernas egen upplevelse av dessa svårigheter förändras och utvecklas över tid. I detta forskningsprojekt utforskar och jämför vi språkliga och kommunikativa svårigheter till följd av olika typer av förvärvad hjärnskada, samt konsekvenser av dessa svårigheter i vardagen. I projektet inkluderar vi personer med postcovid då flera internationella studier visat att språkliga och kommunikativa svårigheter kan förekomma och likna de som finns hos personer med förvärvad hjärnskada.

Projektets mål är att identifiera vilka faktorer som kan bidra till en positiv förändring och därmed leda till bättre livskvalitet. Vi kommer även kartlägga hur språk och kommunikation påverkas av hjärnskador av olika typ, samt om liknande svårigheter ses hos personer med postcovid. Det långsiktiga målet är att kunskapen som tas fram i detta projekt även ska bidra till att bättre behandling och stöd för de som drabbats av förvärvad hjärnskada eller postcovid.

Delprojekt

Projektet består av tre delstudier som alla har fokus på personer med förvärvad hjärnskada och personer med postcovid. Delstudie 1 är en intervjustudie som syftar till att undersöka hur personer som drabbats av språk- och kommunikationssvårigheter av upplever dessa och deras konsekvenser i vardagen. Delstudie 2 är en enkätstudie där vi undersöker hur personer med förvärvad hjärnskada eller postcovid upplever att språkliga och kommunikativa svårigheter påverkar vardagen. I delstudie 3 följer vi en grupp personer med förvärvad hjärnskada under 2 år års tid för att undersöka vad som händer med deras språk och kommunikation, samt hur det relaterar till deras egen upplevelse. Projektet kombinerar enkätdata med testdata för att följa personerna över tid och lära oss mer om vilka faktorer som är hindrande eller stöttande, då det har viktiga kliniska implikationer för personers behov av rehabilitering.

Kristina Lundholm Fors
kristina.lundholmfors@gu.se