FRÅGOR och SVAR om psykologi

Stämmer det att...?
Psykologi är något som berör oss alla och även om intresset för ämnet är stort finns det också många myter, missförstånd och felaktigheter i omlopp. Och massor av frågor. Så vi har gjort videor där några av våra forskare svarar på och reder ut vanliga frågor som rör ämnet psykologi.

Filmerna är textade på svenska.

Navigate to video: Varför är Wikipedia-sidan en bra metafor för hur minnet fungerar?
Video (02:11)
Varför är Wikipedia-sidan en bra metafor för hur minnet fungerar?
Hur fungerar egentligen vårt minne? Kan vi lita på det vi minns? Pär Anders Granhag, professor, svarar.
Navigate to video: Blir vi smartare av att gå i skolan?
Video (02:24)
Blir vi smartare av att gå i skolan?
Är det de med högre intelligens från början som väljer att plugga vidare i högre grad? Martin Lövdén, professor, svarar.
Navigate to video: Styrs våra känslor av menscykeln?
Video (02:37)
Styrs våra känslor av menscykeln?
Har alla kvinnor PMS? Är PMS en social konstruktion? Maria Gröndal. Leg. psykolog och doktorand svarar.
Navigate to video: Varför tror vi att vi är bättre än andra?
Video (02:02)
Varför tror vi att vi är bättre än andra?
Hur bra är vi människor egentligen på att skatta oss själva och våra prestationer? Vad är Better than average effect? Magnus Bergquist, forskare svarar.
Navigate to video: Använder vi bara en liten del av vår hjärna?
Video (02:23)
Använder vi bara en liten del av vår hjärna?
Är det sant att vi bara använder en liten del av vår hjärnas kapacitet? Hur mycket av hjärnan använder vi under en vanlig dag? Isac Sehlstedt, doktorand, svarar.

Medverkande:
Per-Anders Granhag, professor
Martin Lövdén, professor
Maria Gröndal, leg. psykolog och doktorand
Magnus Bergquist, forskare
Isac Sehlstedt, doktorand

Serien har producerats av Medieteknik med hjälp av bidrag från Stiftelsen Gustaf Adolf Bratts föreläsningfond.

Artiklar för fördjupning i ämnena