Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Anseende och religiös moral – etnografisk studie bland Hinduer i Nepal

Forskningsprojekt

Kort beskrivning

Projektet ”Anseende och religiös moral – etnografisk studie bland Hinduer i Nepal” är en kognitiv undersökning av moraliska bedömningar i relation till anseende, heder, samarbete och exkludering i relation till tro på religiösa auktoriteter och tro på övernaturliga gestalter. Betydelsen av basal principer om reciprocitet och altruism kopplat till bedömning av anseende står i fokus.

Publikationer
  • Titel: Measuring Counterintuitiveness in Supernatural Agent Dream Imagery. Front. Psychol., 09 August 2019 | https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01728
  • Title: Indirect reciprocity and reputation management in religious morality relating to concepts of supernatural agents. J. Cognitive Sci. Relig. 3, 125–153. doi:10.1558/jcsr.27256
  • Titel: Nordin. A, (2020). “Counterintuitive supernaturalism as a building block of religious dream imagery”. In Larsson. G., Nordin, A., J. Svensson. Eds. An Introduction to the Building Block Approach to Religion – Critical Applications and Future Prospects. Equinox