Disputerade forskare
Här sammanfattar vi ASSESS-doktorandernas avhandlingar.
ASSESS I
Mari Paloniemi Lindström
Titel: Teachers’ Professional Competence and Working Conditions in Swedish Schools. Relationships with Student Achievement
Disputation: 23 maj 2025
Jag disputerade i maj 2025 inom pedagogik vid Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik vid Göteborgs universitet med avhandlingen Teachers' Professional Competence and Working Conditions in Swedish Schools. Relationships with Student Achievement .
Det svenska läraryrket har förändrats kraftigt de senaste 40 åren. Lärarutbildningsreformer, sjunkande yrkesstatus, rekryteringssvårigheter och periodvis hög personalomsättning har skapat betydande variationer i lärarnas yrkeskompetens. Dessa variationer har bidragit till ojämlik lärarfördelning och ökande skillnader mellan elevers prestationer i skolan. Samtidigt har vet vi fortfarande för lite om hur skillnader i lärarkompetens faktiskt påverkar elevresultat. Med denna utgångspunkt undersöker min avhandling hur lärares professionella kompetens och arbetsvillkor hänger samman med elevers prestationer i läsning, svenska och matematik i årskurs 4 och 6, såväl som elevernas meritvärde i årskurs 6 i svenska mellanstadieskolor (åk 4–6). Analyserna på bygger på data från TIMSS, PIRLS och svenska registerdata.
Avhandlingen visar att formell lärarutbildning är avgörande för mellanstadieelevers matematikresultat och att lärarnas ämnesspecifika specialiseringar i matematik och läsundervisning stärker elevers prestationer i matematik och svenska. Lärarnas läsförståelseundervisning så väl som kognitiv aktivering där man ber eleverna förklara sina svar, ställer utmanande frågor till eleverna och uppmuntrar diskussioner förbättrar elevernas långsiktiga resultat. Dessutom finner avhandlingen att goda arbetsvillkor och ett positivt skolklimat är centrala för lärares välbefinnande och att ett positivt skolklimat är betydelsefullt för elevernas prestationer.
Lena Asp
Titel: Does teaching quality matter for student learning outcomes? A student perspective of a mathematics classroom
Disputation: 13 juni 2025
Jag disputerade i juni 2025 inom pedagogik vid Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik vid Göteborgs universitet med avhandlingen Does teaching quality matter for student learning outcomes? A student perspective of a mathematics classroom.
I Sverige finns stora skillnader i matematikkunskaper mellan olika elevgrupper, och dessa skillnader har ökat över tid. Det är känt att elevernas socioekonomiska bakgrund påverkar deras skolresultat, men det saknas kunskap om hur lärarens undervisning och kvaliteten på den relaterar till elevers prestation.
Denna avhandling utgår från att undervisning och lärande är sociala och kulturella processer som sker i samspel mellan människor och som påverkas av det sammanhang de äger rum i, till exempel i klassrummet. För att undersöka dessa processer används data från den internationella storskaliga kunskapsmätningen Trends in Mathematics and Science Study (TIMSS) från 2019 för årskurs 4, där elever bland annat har skattat kvaliteten på matematikundervisningen i klassrummet. Kvantitativa analyser genomförs såväl på individnivå som på aggregerad klassrumsnivå.
Avhandlingen lyfter fram betydelsen av lärarens roll i klassrummet för elevers lärande. Resultaten visar att positiva relationer i klassrummet, tydligt ledarskap och strukturerad undervisning är centrala för elevers lärande och självförtroende. Ett lugnt och förtroendefullt klassrumsklimat gör det möjligt för läraren att undervisa effektivt – att förklara, omformulera, stötta, utmana och ge konstruktiv återkoppling. Detta stärker både elevers självförtroende och deras resultat i matematik. Dessutom belyser resultaten hur den situerade klassrumskontexten bidrar till hela klassens lärande. Elevsammansättningen i klassrummet påverkar såväl undervisningens kvalitet som elevers lärande och välbefinnande.
Undervisningens kvalitet, studiero och självförtroende lyfter mattekunskaper