Anmälan
Anmäl dig till seminariet genom att skicka ett meddelande till en av forskningsledarna.
Kl. 13.00–13.45
Bildlabb 23–24 och konstbaserad högskolepedagogisk undervisning
Fredric Gunve, universitetslektor i bild och konstnär
Bildlabb 23–24 är en mötesplats öppen för alla intresserade av teckning och tecknade serier genom materialbaserade bildframställningstekniker och kunskaper. Labbet fokuserar på att utveckla och förmedla kunskaper och färdigheter i teckning, tecknade serier och visuellt berättande genom materialbaserade tekniker och material och hur man undervisar genom dessa material och tekniker. I labbet utvecklas kunskaper om teckning genom att dela med sig av erfarenheter och hantverksskickligheter. Labbet har ett DIY förhållande till experiment med material, tekniker och sätt skapa visuella berättelser med analoga tekniker. Ett viktigt fokus för Bildlabb 23–24 är frågor om social och miljömässig hållbarhet.
Fredric Gunve fördjupar i sin presentation sina tankar om relationen med bild utifrån ett högskolepedagogiskt perspektiv. Genom att kombinera konstnärliga, pedagogiska och vardagliga situationer skapas exempel på olika sammansmältande och transformerande former av konst och undervisning. Ur dessa sammanblandningar kan sedan tvärvetenskapliga erfarenheter och kunskaper ta form. Ur olika konstformer kan olika sätt att praktisera konstbaserad undervisning manifestera sig för att uttrycka mening.
Kl. 13.45–14.30
Ovissheten i konstnärligt och pedagogiskt uttryck
Anne Södergren, universitetslektor i scenisk gestaltning inriktning sång
I det konstnärliga utvecklingsprojektet "Att spåra estetik" som pågick mellan 2019 och 2021, med fokus på frågeställningen: -Vilka estetiker/smakuppfattningar uppkommer ur våra tillvägagångssätt/metoder/praktiker?, upptäckte Anne Södergren att sensibilitet och uppmärksamhet är starka drivkrafter i hennes pedagogiska arbete. Projektet gjorde det möjligt för henne att medvetet synliggöra kunskap som hon länge hade innehaft men inte tidigare formulerat. I sitt arbete dokumenterades, fångades upp och hanterades de händelser som ägde rum i ögonblicket, och från dessa händelser utvecklades arbetet vidare. Hon upplevde också att denna typ av kunskap ifrågasattes och inte betraktades som professionell erfarenhet, vilket både väckte hennes nyfikenhet och provocerade henne.
De resultat som framkom i arbetet sammanfattades i en essä med titeln "Sensibilitet, uppmärksamhet och ovisshetens ESTETIK". Efter detta insåg Anne Södergren att det pedagogiska tillvägagångssättet i hög grad delade kvaliteter med skådespelarens arbete. Att ta risker, att anta utmaningar och att vara öppen för omprövning är centrala egenskaper hos skådespelare. När lektorer fick möjlighet att inkludera forskning i sitt arbete, började hon bli intresserad av att utforska detta område mer ingående.
För närvarande kallar Anne Södergren sitt pågående forskningsarbete "Ovissheten i konstnärligt och pedagogiskt uttryck". Målet är att undersöka kompetenser inom området scenisk gestaltning och samtidigt synliggöra pedagogiska färdigheter som inte kan mätas enbart med kvantitativa mått. Möjliga frågeställningar skulle kunna vara: - Kan vi, genom att granska kvaliteterna i skådespelarens arbete, upptäcka kunskap inom det pedagogiska området för scenisk gestaltning? - Finns det andra perspektiv på inlärning inom scenisk gestaltning som ännu inte har formulerats och kanske till och med är dolda för det som går att mäta och kopplas till specifika mål?
Sedan forskningen påbörjades har Anne Södergren på olika sätt försökt fördjupa sitt arbete, och nu är hon redo att presentera det för oss.
Paus
Kl. 14.45–15.30
Hur kan "brukskurserna" utvecklas i praktisk utförande, konstnärlighet och didaktik
Ulla Tanggaard, universitetsadjunkt i sång och musikdramatik
Jörgen Berg, universitetsadjunkt i gitarrspel, instrumentalmetodik och ensembledidaktik
Ulla Tanggaard och Jörgen Berg initierade detta pedagogiska utvecklingsprojekt för att utforska hur de kunde förbättra "brukskurserna" när det gäller praktisk utförande, konstnärlighet och didaktik. De hade målsättningen att granska kurstillfällena inom sång och gitarr för att utveckla nya undervisningsmetoder och bedömningsformer där studentens förmåga och önskan att uttrycka sig skulle vara centrala.
En central del av projektet var det samarbete som uppstod mellan kollegor. Det handlade om att göra undervisningsmetoderna synliga och därigenom öka förståelsen för varandras läraransatser och specialistkunskaper. Projektets utgångspunkt och målsättning var att bättre dra nytta av varandras kompetens och hjälpa studenterna att förstå sambandet mellan ämnena och att de är ömsesidigt beroende. Jörgen Berg och Ulla Tanggaard har gemensamt undervisat sedan 2013 inom grundlärarutbildningen och ämneslärarutbildningen, särskilt inom de områden som kallas för "bruksgitarr" och "brukssång". Dessa kurser är obligatoriska för alla musikstudenter, oavsett om de har sång eller ett instrument som sitt huvudämne eller inte.
Kl. 15.30–16.00
Diskussion
Helena Wattström, universitetslektor i musikpedagogik
Helena Wattström vill diskutera några aktuella frågeställningar i sitt pedagogiska forskningsprojekt.
Mer om ERA
Educational Research in the Arts