German for Teacher Education 3
Tyska för gymnasielärare 3
About the Reading list
Språkvetenskap: Språklig variation och historia
Luther, Martin (2014). Sendbrief vom Dolmetschen.http://www.zeno.org/nid/20005347378
Spiekermann (2010). "Variation in der deutschen Sprache”. In: H.-J. Krumm et al. (eds.), Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Berlin/New York: de Gruyter, 343–359 (finns tillgängligt online via UB).
Stedje, Astrid (2007). Deutsch gestern und heute. 6. Auflage. Paderborn. Wilhelm Fink (UTB). 277 s.
Texter i digital form på lärplattformen till ett omfång av cirka 50 sidor.
Det förekommer att en eller två uppsatser behöver läsas.
Referenslitteratur:
Duden. Deutsches Universalwörterbuch. Das große Bedeutungswörterbuch (2023, 10. Auflage).
Duden. Sprachliche Zweifelsfälle. Band 9 (2021, 9. Auflage).
Duden. Die Grammatik, Band 4 (2022, 10. Auflage).
Glück, Helmut (ed.) (2010). Metzler Lexikon Sprache. 4. Auflage. Stuttgart: Metzler. 814 s. (online Ausgabe 2010).
Kluge, Friedrich, Seebold, Elmar (eds.) (2011). Etymologisches Wörterbuch der deutschen Sprache. 25. Auflage. Berlin: de Gruyter. (online Ausgabe 2010).
Löffler, Heinrich (2016). Germanistische Soziolinguistik. 5. Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag.
Hållbara kulturer
Obligatorisk litteratur:
Gauss. Karl Markus. Das europäische Alphabet. Wien: 1997 (eller senare upplaga). 203 s.
Material som läggs upp på Canvas, ca 100 sidor.
Referenslitteratur:
Hedenus, Fredrik; Persson, Martin; Sprei, Frances (red.): *Hållbar utveckling - nyanser och*
tolkningar. Lund: Studentlitteratur 2018.
Ulrich Grober: Die Entdeckung der Nachhaltigkeit. Kulturgeschichte eines Begriffs. Verlag Antje
Kunstmann 2010, 360 s.
Språkdidaktik
Aktuella läroplaner och ämnesplaner för grundskolan och gymnasieskolan. Stockholm: Skolverket. Hämtas från www.skolverket.se C:a 100 s.
Bardel, C., Falk, Y. & Lindqvist, C. 2016. Tredjespråksinlärning. Lund: Studentlitteratur.
Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning. Hämtas från www.skolverket.se
Ytterligare kurslitteratur i form av kompendiematerial kan tillkomma.
Referenslitteratur:
Hellqvist, B. & Manguerra, N. 2021. Målspråket i klassrummet. En handbok för lärare i moderna språk. Stockholm: Natur och Kultur.