About the thesis (in Swedish)
Title: Användning av mobiltelefoner i den digitaliserade skolan: Elevers och lärares perspektiv
Description:
"I det digitaliserade samhället där tillgången till och användningen av internet blivit en grundbult, är det ingen överdrift att påstå att mobiltelefonen revolutionerat världen. Medan mobilen redan är integrerad i både vardagsliv och på arbetsplatser, ifrågasätts användningen av mobiler i skolan.
På ett övergripande plan problematiserar avhandlingen skolans digitalisering och dess konsekvenser för både elevers och lärares skolvardag. Syftet är att fördjupa kunskapen om användningen av högstadie- och gymnasieelevers privata mobiltelefoner i klassrummet och implementering av mobiltelefonförbud i klassrummet.
Avhandlingen utforskar a) elevers resonemang och diskussioner om bådeanvändningen av mobiler i sina klassrum och policys och regler för denna användning, b) lärares implementering av ett mobiltelefonförbud i klassrummet.
Resultatet visar att i en digitaliserad skola där digitala verktyg är en nödvändig komponent i både lärares och elevers skolvardag, blir det inte lätt att förbjuda en teknologi som redan är helt integrerad i samhället och i lärares och elevers övriga dagliga liv. Mobiltelefonerna har de facto blivit en del av skolans infrastruktur för lärande. Därtill är Bring Your Own Device-konceptet i själva verket en del av de redan etablerade sociala, tekniska och institutionella aktiviteter som möjliggör lärares och elevers skolpraktik."
Faculty opponent:
Professor Fritjof Sahlström, Department of Education, University of Helsinki, Finland
Grading committee:
- Professor Christina Olin-Scheller, Department of educational studies, Karlstad University
- Associate professor Annika Bergviken Rensfeldt, Department of Applied Information Technology, University of Gothenburg
- Professor emeriti Per-Olof Thång, Department of Education and Special Education, University of Gothenburg
Link to fulltextversion of the thesis (the thesis is written in Swedish)