Ledning av organisatorisk förändring
Leading Strategic Change
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen Ledning av organisatorisk förändring är en kurs inom masterprogrammen på Graduate School, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För att vara behörig till kursen Ledning av organisatorisk förändring måste deltagaren uppfylla förkunskapskraven för ett av masterprogrammen på Graduate School.
Innehåll
Eftersom affärsvärldens dynamik ständigt ökar, blir organisatoriskt lärande och förändring allt mer centrala delar i en ledares arbete. Organisationer påverkas kontinuerligt av externa faktorer som tekniska framsteg, marknadsförändringar och utmaningar inom hållbarhet. Det är därför avgörande att leda sina organisationers lärande och förändringsprocesser effektivt för att säkerställa anpassningsbarhet. Här ingår att skapa en kultur av kontinuerligt lärande och förändring för att uppnå konkurrensfördelar. Väsentligt är då att säkerställa att initiativ för organisatoriskt lärande och förändring är samordnade med företagets övergripande strategi för bidra till organisationens långsiktiga strategiska mål.
Ambitionen med kursen är att förbereda studenterna på att kritiskt analysera, diskutera och utvärdera olika dimensioner av förändringsledning genom att läsa akademisk litteratur samt arbeta med fallstudier och verkliga exempel. Inom ramen för kursen ges deltagarna möjlighet att utveckla sin teoretiska förståelse i relation till kursens centrala teman. Kursen består av en blandning av föreläsningar och seminarier som ger utrymme för reflektion och diskussion kring förändringsprocesser, med fokus på teman som organisatoriskt lärande, teknik och ledarskap.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. kritiskt redogöra för, diskutera och tillämpa olika teorier om ledning av organisatoriskt lärande och förändring
2. diskutera, analysera och utvärdera processer för organisatoriskt lärande och förändring
3. kritiskt reflektera över olika perspektiv på ledning av organisatoriskt lärande och förändring
4. diskutera, analysera och utvärdera hållbarhetsaspekter i processer för organisatoriskt lärande och förändring.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar, seminarier och grupparbete.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Lärandemål 1-4 bedöms genom en tentamen, skriftliga uppgifter samt muntliga diskussioner på seminarier.
En underkänd uppgift kan kompletteras till ett godkänt betyg.
Seminarierna är obligatoriska och kräver aktivt deltagande. Om den kursansvariga läraren samtycker att anledningen till frånvaro eller utebliven inlämning av obligatoriska moment är giltig, kan de saknade momenten ersättas med alternativa uppgifter.
Individuella uppgifter och tentor ska skrivas individuellt. Samarbete i formulering av text, tabeller, figurer etc. är inte tillåtet.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats.
Antalet examinationstillfällen är begränsat till fem.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
Godkänt krävs på samtliga examinationsformer. Betyget (A-E) baseras på den totala poängen en student uppnår på tentamen. Uppgifter och seminarier bedöms godkänt/underkänt. För att få ett godkänt betyg (A-E) krävs >= 50 % av poängen. Skalan har fasta intervaller:
A: 85-100%
B: 75-84%
C: 68-74%
D: 60-67%
E: 50-59%
F: <50%
Kursvärdering
Vid kursens slut genomförs en kursvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.