Kursplan

Management

Kurs
FEK322
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/1573
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-16
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Företagsekonomiska institutionen

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg

Kursens moduler

Management, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen erbjuds till utbytesstudenter på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Huvudområde med fördjupning

ENFÖA Företagsekonomi - G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För att vara behörig till kursen Management 7,5 hp krävs att studenten har högskolestudier som inkluderar minst 45 hp i företagsekonomi, inklusive grundläggande kunskaper i management.

Innehåll

Kursen ger en fördjupad förståelse om management, ett koncept som täcker de flesta aktiviteter som sker i organisationer, projekt och nätverk. Fokus kommer att ligga på såväl ett traditionellt (chefs-)perspektiv som på alternativa perspektiv på management och managementprocesser. Med utgångspunkt i de antaganden som ligger till grund för dessa olika perspektiv kommer vi att förklara och analysera management och managementprocesser som exempelvis tekniker, eller en uppsättning av färdigheter och kompetenser, men också som relationella, reflexiva och etiska aktiviteter, såväl som chefernas roll i dessa processer.

Individuellt kunskapssökande är en central del av kursen. Detta innebär att studenterna får möjlighet att komplettera den obligatoriska litteraturen med eget val av litteratur (och teoretiska perspektiv) som relateras till management och managementprocesser.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. förklara hur begreppen management och managementprocesser behandlas i den akademiska litteraturen,
  2. analysera och i skriftlig och muntlig form presentera dessa analyser av management och managementprocesser.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen består huvudsakligen av föreläsningar och seminarier.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Lärandemål 1 examineras genom rapporter samt deltagande i seminarier. Rapport 1 baseras på en analys av den obligatoriska kursboken, och rapport 2 på en miniföreläsning/seminarium.

Lärandemål 2 examineras genom rapport 3 och deltagande vid slutseminarium.

Båda lärandemålen bedöms genom muntliga och skriftliga presentationer samt aktivt deltagande på seminarierna.

Frånvaro från obligatoriska seminarier kompletteras genom alternativa uppgifter och ger poängavdrag som specificeras i kursanvisningarna. Kompletterad examinationsuppgift ska inkomma inom föreskriven tid för att godkännas. Rapporter kan dock inte kompletteras.

Av resursskäl kan muntliga presentationer, diskussioner och rapporter endast genomföras och examineras inom ramen för kurstillfället.


Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

För ett godkänt kursbetyg krävs att samtliga lärandemål är godkända. Det innebär att det krävs godkänt på rapport 1 (G) och godkänt på rapport 2 och 3 (A-E). De obligatoriska momenten i kursen måste också vara uppfyllda. Poäng från kursens poängsatta examinationsmoment läggs samman vid framräkning av kursbetyg (A-F).


Betyg (Benämning) Karakteristik:

A (Utmärkt) Ett framstående resultat som är utmärkt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.

B (Mycket bra) Ett mycket bra resultat som karakteriseras av mycket bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.

C (Bra) Ett bra resultat som karakteriseras av bra teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga samt självständighet.

D (Tillfredsställande) Ett resultat som är tillfredsställande vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.

E (Tillräcklig) Ett resultat som möter minimikraven vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet, men inte mer.

F (Underkänd) Ett resultat som är otillräckligt vad gäller teoretiskt djup, praktisk relevans, analytisk förmåga och självständighet.


Enskilda examinationsmoment i kursen kan ha betygsskala UG (underkänt/godkänt).

Kursvärdering

Kursvärdering sker anonymt digitalt via kursens hemsida alternativt via skriftlig enkät som delas ut i anslutning till det sista schemalagda lektionstillfället eller i anslutning till tentamen. Resultatet av kursvärderingen skall kommuniceras via kursnämnd och kurshemsida.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.