Kursplan

Tillämpad laboratorievetenskap (speciell diagnostik)

Applied Laboratory Science (special laboratory diagnostics)

Kurs
BMA053
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/490
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-06-17
Gäller från termin
Höstterminen 2024
Beslutsfattare
Institutionen för biomedicin

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Klinisk placering (VFU), 10 högskolepoäng
Muntlig redovisning, 2 högskolepoäng
Skriftlig inlämningsuppgift, 2 högskolepoäng
IPL och seminarium, 1 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges under termin 5 - 6, inriktning laboratoriemedicin.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Biomedicinska analytikerprogrammet (M1BMA) och 2) Biomedicinsk analytikerutbildning (VMLVH).

Fördjupning
G2F, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Huvudområde med fördjupning

SABLA Biomedicinsk laboratorievetenskap - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Behörig till kursen är student som har godkänt resultat på kurserna under termin 1 - 4 samt genomgått tidigare kurser under termin 5 på biomedicinska analytikerprogrammet, 180 hp, inriktning laboratoriemedicin.

Innehåll

Verksamhetsförlagd utbildning vid sektioner inom två olika kliniska laboratoriespecialiteter ingående i Laboratoriemedicinen alternativt en av placeringarna på vårdcentralslaboratorium eller veterinärklinik.

Ansvarsfördelning och kommunikation: Olika yrkesgruppers kompetens och ansvarsområde. Kommunikation och samverkan inom enheten och med omgivningen. Interprofessionell träning.

Kvalitetsarbete: Kvalitetsmanual. Ackreditering. Spårbarhet. Externa kontrollprogram. Externa revisioner. Interna kontroller/driftskontroller. Interna revisioner, horisontella och vertikala. Behörighetsbevis.

Prov och remiss: Provtagning, provmaterial och provhantering. Remisshantering. Biobanking.

Aktuella placeringar: Sjukdomsgrupper och laboratoriemedicinska utredningsmöjligheter.

Specifika analyser och undersökningar inom aktuella placeringar:  Analysers kliniska betydelse. Analys- och metodprinciper. Det tekniska utförandet. Resultatbedömning och mätosäkerhet. Dokumentation.

Säkerhets och miljöaspekter: Klädsel. Skyddsutrustning. Avfallshantering. Hygien. Hållbar utveckling.

Mål

Studenten skall fördjupa sina tekniska och praktiska färdigheter och utveckla ett professionellt förhållningssätt.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• motivera betydelsen av korrekt hantering av provmaterial
• förklara betydelsen av de olika moment som säkerställer kvalitén i verksamheten
• förklara hur biobankslagen tillämpas
• beskriva sjukdomsgrupper samt diagnostiska möjligheter och metoder för behandlingsuppföljning
• förklara några specifika analyser och undersökningar innefattande indikation, provmaterial, analysprincip, det tekniska utförandet, resultatbedömning samt kvalitetssäkring

Färdigheter och förmåga
• tillämpa provtagningsföreskrifter och samverka med patienten och närstående
• korrekt hantera provmaterial
• planera och genomföra analyser och undersökningar inom givna tidsramar
• bearbeta och kritiskt tolka resultat
• uppmärksamma och hantera avvikelser
• kommunicera och samverka med olika yrkesgrupper i verksamheten eller i interprofessionella läraktiviteter
• presentera och diskutera verksamhetsrelaterade uppgifter muntligt och skriftligt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• resonera kring den medicinska betydelsen av erhållna analys- och undersökningsresultat
• uppmärksamma etiska frågeställningar
• planera materialåtgång och korrekt hantera smittfarliga agenser, kemikalier och avfall
• diskutera kring det egna lärandet och behovet av att utveckla sin kompetens

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Verksamhetsförlagd utbildning. Föreläsning och seminarium. Interprofessionellt lärande.

Undervisningsspråk: svenska
Undervisning på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras genom:

  • Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
  • En skriftlig inlämningsuppgift om genomförd placering
  • En inspelad muntlig presentation om genomförd placering
  • Genomfört IPL-moment
  • Deltagande i ett avslutande seminarium

VFU bedöms enligt en särskild bedömningsmall och utförs av handledare. VFU tas igen i samråd med verksamheten och kursledning, vid längre frånvaro kan det bli aktuellt att ta igen vid ett senare tillfälle. IPL-momentet tas igen vid nästa kurstillfälle, vid frånvaro från redovisning ersätts det med en skriftlig inlämningsuppgift. Nya deadlines för seminarium och inlämningsuppgifter erbjuds två gånger i anslutning till aktuellt kurstillfälle, om dessa tillfällen förbrukats hänvisas studenten till nästa kurstillfälle.

Kompletteringar av inlämningsuppgift: Examinator kan besluta att en enskild student kan få komplettera en inlämningsuppgift, då dessa utgör en del av kursens examinerande moment. Komplettering används då examinator bedömer att studenten har goda förutsättningar att uppnå godkänt. En inlämningsuppgift som inte blivit godkänd efter två inskickade kompletteringar blir underkänd. Examinator beslutar om inlämningsdatum för eventuella kompletteringar. Student som underkänts på momentet måste utföra momentet igen för möjlighet till godkänt resultat, vilket kan ske vid nästa ordinarie tillfälle. Det är inte tillåtet att komplettera en redan godkänd inlämningsuppgift för att erhålla betyget väl godkänd.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

Student som underkänts vid verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå denna utbildning ytterligare en gång. Om godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs förutsätter att studenten genomgått praktik eller motsvarande utbildning med godkänt resultat, ska studenterna erbjudas minst två praktik- eller motsvarande utbildningsperioder, se HF 6 kap 21 §. Denna möjlighet ska användas sparsamt och endast i relation till resursskäl.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För att få betyg G på hel kurs krävs att studenten har betyg G på obligatoriska moment, verksamhetsförlagd utbildning, skriftlig inlämning samt muntlig redovisning. För att få betyg VG på hel kurs krävs att student har betyg G på obligatoriska moment, samt betyg VG på minst två av momenten verksamhetsförlagd utbildning, skriftlig inlämning och/eller muntlig redovisning.

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt med hjälp en enkät på studenternas lärplattform, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer och gör en analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och publiceras på lärplattformen samt redovisas i samband med ny kursomgång.

Övriga föreskrifter

Verksamhetsförlagd utbildning ingår i kursen. Placering kan ske utanför Göteborg, men företrädesvis inom Västra Götalandregionen, och kan medföra extra kostnader för studenterna.

Hygieniska krav inom hälso- och sjukvården gör att privata kläder samt att ringar, armband och armbandsur inte får bäras under den verksamhetsförlagda utbildningensamt att arbete i kontakt med patient alltid görs med kortärmade skyddskläder. Se vidare styrdokument ”Policy och regler om klädsel, personlig utsmyckning eller annanutstyrsel vid undervisning, prov, examination och praktik”. Dnr G 4705/09.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att patienternas förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs.