International Administration and Policy
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en obligatorisk kärnkurs inom Masterprogrammet i internationell administration och global samhällsstyrning.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Students must have successfully completed the prerequisite course Theoretical and historical perspectives on global governance. The requirement for admission to the Master Programme in International Administration and Global Governance programme is a Bachelors degree with a minimum of 60 credits in a social science discipline. Priority will be given to applicants with 60 credits in one of the following disciplines: Political Science, Economics, International Relations, Global Studies, and Development Studies and International Development Cooperation. Students with an additional 15 higher education credits in a second of these disciplines will be given precedence.
Innehåll
Kursen ger en fördjupad analys av komplexa frågor som väpnad konflikt, internationell konfliktlösning och utvecklingsbistånd och hur dessa påverkar fattigdomsbekämpning och politisk utveckling. Den syftar till att utveckla relevanta kunskaper och färdigheter som behövs för att analysera och tillföra ny kunskap till arbetet med internationella och nationella organisationer som är verksamma inom dessa och andra områden av global samhällsstyrning. Kursen syftar till att utveckla studenters förståelse av hur till synes separata internationella frågor interagerar och påverkar varandra. Kursen undersöker inomstatliga konflikter och dessas påverkan på ekonomisk och politisk utveckling, tillsammans med ett antal globala policy ansatser, såsom fredsfrämjande insatser, utvecklingsbistånd, korruptionsbekämpning och demokratisk utveckling. Kursen undersöker i vilken mån insatser av denna typ varit framgångsrika, samt hur de fått både avsiktliga och oavsiktliga konsekvenser. Frågor som behandlas är internationella organisation kan främja stabilitet och långsiktig utveckling via fredsbevarande operationer i post-konfliktländer, hur utvecklingsbistånd är strukturerat och organiserat både historiskt och idag samt konsekvenserna av dessa tillvägagångssätt för samhällsutvecklingen, och hur internationella aktörer kan bidra till att bekämpa korruption och främja demokratisk samhällsutveckling.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- fördjupat analysera några policy nyckelfrågor som styrs (eller inte styrs) på internationell nivå, och hur de relaterar med varandra
- bedöma konsekvenserna av olika policy tillvägagångssätt och interventioner, inklusive vilka avsedda och oavsiktliga effekter de kan få
- analysera hur internationella policy insatser interagerar med nationella förhållanden - politiska, rättsliga, institutionella, ekonomiska och kulturella – och hur de påverkar resultaten
- undersöka och kritiskt analysera de metoder som används i praktiken inom dessa policyområden, särskilt inom utvecklingsbiståndet
Färdigheter och förmåga
- kartlägga och sammanfatta befintlig kunskap om specifika policy insatser och deras effekter på olika förhållanden och använda dessa insikter för att belysa ett specifikt fall eller problem
- utvärdera policy behov, genomförande och resultat, både ur ett akademiskt och ett policy perspektiv
- kommunicera resultat av en policyanalys till en akademisk publik och praktiker, muntligt så väl som skriftligt
- argumentera på ett övertygande sätt för att uppmärksamma en fråga och presentera möjliga lösningar
- arbeta tillsammans i grupper med andra studenter för att producera högkvalitativa, syntetiserade presentationer
- bedöma andras arbete och ge konstruktiv feedback
- arbeta effektivt under tidsbegränsningar
- självständigt arbeta fram text i enlighet med god akademisk standard, inklusive korrekt citationsteknik och referenshantering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- få en fördjupad förståelse och kritiskt värdera samhällsvetenskaplig forskning på grundval av olika analytiska perspektiv
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Studenterna examineras genom två kortare PM och en längre forskningsrapport, samtliga skall även presenteras muntligt vid tre obligatoriska seminarier. Presentationerna och deltagandet i seminarierna räknas också in i kursens sammanvägda bedömning.
Komplettering av examinerad studentprestation medges. Om studenten inte lämnar in komplettering inom utsatt tid ska studenten underkännas på examinationsuppgiften.
Student som inte kunnat närvara vid det obligatoriska momentet kan göra en alternativ uppgift. Uppgiftens exakta utformning anges i kursguiden.
Restriktioner angående användandet av generativ AI anges i kursguiden. Studenter är skyldiga att informera sig om gällande regler för examinerande inslag som exempelvis inlämningsuppgifter, seminarieuppgifter och tentamina i den aktuella kursen.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot.
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Minst fem tillfällen ska erbjudas studenterna att genomgå examination för att få godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att få betyget godkänt (G) på hela kursen krävs godkänt på att alla moment på kursen. För att få betyget väl godkänt (VG) på hela kursen krävs väl godkänt på minst 9 högskolepoäng av kursen och godkänt på övriga moment på kursen.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) måste studenten visa en mycket god kunskap om kursens huvudteman och även uppfylla en hög akademisk standard när det gäller analys och argument, samt även ha förmågan att slutföra uppgiften inom givna tidsramar. Detta betyder att för att få VG måste alla skriftliga uppgifter lämnas in vid första inlämningstillfälle.
Kursvärdering
Studenten ges möjlighet att göra en utvärdering av kursen. Resultat från kursvärdering förmedlas till studentgruppen som genomförde värderingen samt till de studenter som ska påbörja kursen.