Theoretical and Historical Perspectives on Global Governance
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en obligatorisk kärnkurs inom Master's Programme in International Administration and Global Governance.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Behöriga till kursen är studenter som är antagna till Masterprogrammet i internationell administration och global styrning. Behörighetskravet till programmet är en kandidatexamen med minst 60 högskolepoäng (hp) i ett samhällsvetenskapligt ämne, eller motsvarande. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska 6/Engelska B.
Innehåll
Kursen täcker begreppen global styrning och globalt policyskapande tillsammans med teori och forskning som tillämpar dessa begrepp för att studera styrningen av komplexa globala problem. Dessa komplexa globala problem revolutionerar politiskt beslutsfattande genom att skapa nya domäner av offentlig handling utanför nationalstaten. Kursens behandlar litteratur och ämnen som har ett problemorienterat förhållningssätt till global styrning och globalt policyskapande. Dessutom kommer kursen att identifiera och kritiskt analyserar de olika aktörer, institutioner och regimer som är involverade i global styrning och globalt policyskapande.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Identifiera och kritiskt analysera förhållningssätt till komplexa globala problem, global styrning och globalt policyskapande;
- Analysera teoretiska tillvägagångssätt inom global styrning genom att kritiskt bedöma deras tillämpbarhet på aktuella globala styrningsutmaningar;
- Identifiera rollerna för de viktigaste institutionerna, organisationerna och aktörerna för globalt policyskapande på den samtida internationella arenan;
- Förstå de aktörer som utgör transnationella politiska gemenskaper och de nya domänerna för offentliga åtgärder bortom nationalstaten där de engagerar sig i globala politiska insatser;
Färdigheter och förmåga
- Undersöka teoretiska ramar på globala styrningsåtgärder och hur det kan tillämpas på olika internationella utmaningar
- Argumentera övertygande för att uppmärksamma en internationell fråga och främja möjliga lösningar för globala utmaningar
- Förhandla om globala frågor
- Presentera teorier om global styrning och analyser av globala utmaningar
- Bedöma andra studenters arbeten och ge konstruktiv feedback
- Självständigt arbeta fram text i enlighet med god akademisk standard inom den samhällvetenskapliga traditionen, inklusive korrekt citationsteknik och referenshantering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Visa på medvetenhet om vilka utmaningarna är för den globala styrningen och hur de kan lösas
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier samt ett rollspel.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Studenterna utvärderas baserat på deras prestationer på en hemtentamen, ett PM, två seminariepresentationer (endast betyg U eller G) och landspositionspapper samt deltagande i ett FN-rollspel. Hemtentamen, seminariepappret och landspositionspapperet/deltagandet i FN-rollspelet är individuellt betygsatta uppgifter med betyg U/G/VG.
Komplettering av examinerad studentprestation medges, förutom hemtentamen, som måste göras om. Om studenten inte lämnar in den omarbetade uppgiften inom utsatt tid kommer studenten att underkännas på uppgiften.
Student som inte kunnat närvara vid det obligatoriska momentet kan göra en alternativ uppgift. Uppgiftens exakta utformning anges i kursguiden.
Restriktioner angående användandet av generativ AI anges i kursguiden. Studenter är skyldiga att informera sig om gällande regler för examinerande inslag som exempelvis inlämningsuppgifter, seminarieuppgifter och tentamina i den aktuella kursen.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
Minst fem tillfällen ska erbjudas studenterna att genomgå prov för att få godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs (HF 6 kap 21 §).
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att få betyget Godkänd (G) på hela kursen måste lägst betyget Godkänd ha uppnåtts på samtliga uppgifter.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen måste studenten ha väl godkänt på minst två av tre individuella uppgifter (hemtentamen, PM, FN rollspel och hemtentamen) och godkänt på de övriga uppgifterna.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av synpunkter på kursen genom en kursvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.