Göteborgs universitet
Bild på patientmöte.
Foto: Malin Arnesson

Delta i en studie om tarmbakterier

Vill du bidra till forskningen? Då ska du delta i vår studie om tarmbakteriers effekt på blodsockernivån. Anmäl dig redan idag!

Om studien

Vissa tarmbakterier finns i lägre nivåer hos personer med till exempel diabetes. I vår forskningsstudie undersöker vi hur väl ett nytt kosttillskott med sådana bakterier fungerar.

Vem kan söka?

Vi söker nu dig som är i åldern 18-75 år och har förhöjd risk att utveckla diabetes. Studien pågår under 16 veckor och du kommer att få äta kosttillskott eller placebo under 14 veckor.

Hur funkar det?

Under studien kommer du att få träffa läkare och sköterskor på studiekliniken. Du kommer regelbundet att få lämna blod- och avföringsprov för att undersöka hur din hälsa påverkas.

Alla besök är kostnadsfria för dig och du skyddas av patientskadeförsäkringen under studien. Forskningsstudien är godkänd av Etikprövningsmyndigheten. Som tack för ditt deltagande får du 1500 kr efter fullföljd studie.

Så anmäler du dig

För mer information och för att anmäla ditt intresse, kontakta oss på Wallenberglaboratoriet, Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Mail: meta003@wlab.gu.se
Tel: 031-342 74 19

Ansvarig läkare: Hanns-Ulrich Marschall, Professor, Överläkare

För mer information om studien: backhedlab.se/studie