Svenska med språkvetenskaplig inriktning C

Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-12821
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Om utbildningen

Retorik, grammatik eller samtalsanalys? På Svenska med språkvetenskaplig inriktning C har du möjlighet att själv delvis välja inriktning för dina studier. Förutom ett specialarbete om 15 hp ingår en valbar delkurs där du fördjupar dig i något av ett antal givna teman. Kursen innehåller dessutom en obligatorisk delkurs i språkvetenskaplig problemlösning där du slipar din analys-, argumentations-och uttrycksförmåga.

Precis som Svenska med språkvetenskaplig inriktning A och B vänder sig C-kursen till dig som siktar på att ha, eller redan har, det talade eller skrivna ordet som det viktigaste arbetsredskapet. Till denna kategori räknas t ex journalister, informatörer, kreatörer, redaktörer, tolkar och översättare. Även du som siktar på anställning inom administration och organisationsväsende kan med fördel bygga ut din grundexamen med svenska.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs minst 22,5 hp, varav Specialarbete 7,5 hp (eller motsv.) måste ingå, inom Svenska med språkvetenskaplig inriktning B (30 högskolepoäng), SV1218, eller Svenska språket fortsättningskurs (30 högskolepoäng), SV1203, eller motsvarande.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Om du har 90 hp i andra ämnen kan avklarad C-kurs (Svenska med språkvetenskaplig inriktning C) leda till en filosofie kandidatexamen, som ger behörighet till studier på avancerad nivå. Magisterexamen i svenska språket ger behörighet till utbildning på forskarnivå i svenska språket/nordiska språk.