Svenska för läkare med utländsk examen

SVA105
Avancerad nivå
30 högskolepoäng (hp)

Om utbildningen

Kursen vänder sig till studenter med en utländsk läkarexamen som är antagna till Kompletterande utbildning för läkare med examen från land utanför EU/ESS samt Schweiz vid Göteborgs universitet. Kursen behandlar språkanvändning och arbetssätt i akademiska sammanhang och i läkarprofessionen. I kursen ingår språkanvändning och texter - sakprosa, skönlitteratur, film och andra medier - kopplade till studenternas övriga kurser inom den kompletterande utbildningen och yrkesrollen som läkare. Delkurs 2-4 innefattar språkpraktik, och studenternas observationer från språkpraktiken utgör innehåll för både jämförande reflektioner och färdighetsträning i språkundervisningen.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Läkarexamen från land utanför EU/EES samt Schweiz, samt av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för läkare. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B/Svenska som andraspråk B eller Svenska 3/Svenska som andraspråk 3, med lägsta betyget godkänd/E.