Religionskunskap 2 för gymnasielärare
Kort om kursen
Religion och nyreligiositet: perspektiv på religionsstudier i en föränderlig värld.
Kursens religionsdidaktiska problemställningar övar din förmåga att använda olika typer av material i din undervisning och att förankra undervisningen i teori.
Om utbildningen
Kursen behandlar religion i Sverige och västvärlden tillsammans med olika religionsvetenskapliga perspektiv på hur religion kan studeras. Genom kursens tre delkurser fördjupas dina kunskaper om kristendom, det mångreligiösa Sverige och nyreligiositet genom perspektiv som belyser samhällelig och religiös förändring.
Du får kunskap om hur kristendomen i Sverige har utvecklats i interaktion med samhällsförhållanden som migration, sekularisering och globalisering. Det religiösa landskapet i Sverige studeras och relateras också till ett globalt sammanhang. Tillsammans med detta studeras framväxten och receptionen av nyreligiösa rörelser och esoterism i Sverige. Centrala begrepp i studiet av alternativa religiösa traditioner belyses och kritiskt normativa utsagor om dem granskas.
I kursen aktualiseras även religionsdidaktiska problemställningar som syftar till att öva din förmåga att använda olika typer av material i undervisning, men också till att förankra undervisning i teori.
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på minst 15 högskolepoäng från Religionskunskap 1 för gymnasielärare (LGRE11, 30 högskolepoäng) eller motsvarande kunskaper.
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp
Så är det att plugga
Undervisningen
Under kursen tillämpas följande undervisningsformer: föreläsningar och seminarier. Studenter förväntas att vara förberedda enligt anvisningar och delta aktivt i undervisningen. Aktiv närvaro krävs vid seminarierna, vilka är obligatoriska.